Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Offline
↑ veadet:
Když napíšeš devítku, vidíš v ní jednu uzavřenou oblast roviny, má tvar jakési elipsy či kruhu (devítka je jako kolečko s nožičkou :-)), když napíše nulu, je to celá elipsa, když napíšeš osmičku, jsou tam dvě "elipsy", dva kruhy, zkrátka část roviny bez hran. Když napíšeš čtyřku, je v ní jedna "hranatá" část roviny.
Offline
↑ Al1:
"Někdy ty hlavolamy mají bořit stereotypy ..."
Dovolím si oponovat. Myslím, že hlavolamy tohoto typu naopak pomáhají vytvářet nebezpečný dojem, že věci fungují tak, jak se zdá při povrchním pohledu. Nepořádné (kdosi ho trefně nazval blátivým) myšlení autorů se většinou pozná podle špatně formulovaného, nedejbože i špatně matematicky zapsaného zadání.
Třeba poslední hlavolam může mít (kromě mnoha jiných) například i řešení 4+3=-3789.
Zkusím dva úhly pohledu:
1. Je to zřejmé, když si zadání přepíšu. Jistě platí:
(3+1=24 and 5+2=37 and 6+3=39) => (4+3=cokoliv)
protože předpoklad neplatí (i kdyby byl zápis v jakékoliv číselné soustavě - důkaz ponechám laskavému čtenáři)
qed
2. Možná chtěl autor říci (ale neřekl), že na nějaké množině (jaké?) si nadefinoval nějakou operaci "*", pro kterou platí 3*1=24, 5*2=37, 6*3=39; a myslí si, že by proto mělo platit 4*3=17. Máme tedy co do činění s grupoidem. Autor se nám nejspíš snaží podsunout tuto definici operace "*":
a*b=(a-b).10+(a+b)
Ze zadání ovšem nevyplývá žádný důvod, proč bychom tuto úvahu přijali. Operaci můžeme dodefinovat, jak chceme. Kromě toho číslo 17 vůbec nemusí patřit do uvažované množiny. Do ní musí patřit čísla 1, 2, 3, 4, 5, 6, 24, 37, 39 a zbytek je jen na naší fantazii. Mohu tedy směle prohlásit, že se jedná o grupoid nad množinou celých čísel, dodefinovat 4*3=-3789, pro ostatní případy a*b=0
qed
Offline
↑ osman:
Zdravím,
pěkné rozebráno.
↑ Eratosthenes:
Zdravím,
díky za článek.
A co tedy s podobnými úlohami? Napsat do testu, že má autor blátivé myšlení asi nelze, že? Místo v testu ke zdůvodnění své odpovědi se také nenajde, Kde si na podobné úlohy stěžovat?
Offline
↑ Al1:
Stěžovat si nepomůže. Bohužel. Já osobně jsem vždycky rád, že žádnou takovou "zkouěku" už absolvovat nemusím...
Offline
↑ veadet:
Ahoj, úloha je nejasně zadaná.
Lze si "vymyslet" celou řadu "řešení", kdy některé mohou znít více či méně "logicky".
Např. pravé strany tvoří rostoucí posloupnost 1,2,3,4,5,6, ve které se může nacházet jen jedna chyba - a tou je 0 namísto 2. Tedy místo otazníku bude 6.
Offline
↑ Al1:
Založit hnutí HÁRO (hájíme rozum), svolat před MŠMT demonstraci opravdových matematiků pod heslem "Matematici proti testům z matematiky", zmocnit se vlády a zavést teror správného myšlení!
(S revolucí jsem už začal. Poslal jsem na SCIO stížnost na blbě zadaný příklad, kterým se navíc chlubili v novinách. Zdvořile mě s tím poslali někam, ale ještě se budou divit!)
Offline
Offline
↑ Eratosthenes:
Smůla, na založení spolku musí být tři :-)
Offline
↑ check_drummer:
Tak schválně, který výsledek je správný a proč?
Při prohlídce sadu zjistil sadař, že každý čtvrtý stromek uschl. Za každý suchý vysadil dva nové, tedy 276 nových stromků. Kolik stromků bylo pak celkem v sadu?
a) 552 b) 690 c) 728 d) 828 e) 1104
Offline
↑ osman:
To ale není "logická řada", ale celkem běžná úloha. Navíc s více možnými výsledky. Jestliže mi totiž každý čtvrtý uschul a uschnuly (např.) dva, tak jsem jich mohl mít původně osm, devět, deset, anebo jedenáct :-)
Offline
↑ osman:
Jak píše Eartosthenes. Pokud by bylo řečeno, že navíc víme, že právě jedna z odpovědí je správná, tak už se z toho odpověď určit dá.
Offline
↑ check_drummer:
Jedná se o doslovný přepis SCIO testu pro žáky páté třídy. Správná má být právě jedna odpověď
Offline
↑ Eratosthenes:
Tak, tak. Neodvážil bych se tvrdit, že v testech jsou vadné pouze "logické řady".
Ještě smutnější je, že - cituji - "testy pak procházejí několikanásobnou oponenturou a otázky, které nesplňují všechna stanovená kritéria, jsou vráceny autorům k dopracování či přepracování". (Viz Reflex 2018/8)
Nezbýva než souhlasit s vaším konstatováním: jsem rád, žádnou takovou "zkoušku" už absolvovat nemusím...
Offline