Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Tři druhy plechovek byly dopraveny na paletě. Plechovky měly hmotnosti 2 kg, 3 kg, 5 kg a objemy po řadě 1 dm3, 4 dm3, 6 dm3. Celková hmotnost zásilky bez palety byla 81 kg, celkový objem plechovek 93 dm3. Jestliže je počet nejtěžších plechovek největší, kolik plechovek každého druhu bylo v zásilce?
Offline
↑ Harry Potter:
Musíme vyřešit soustavu rovnic:
2x+3y+5z=81
1x+4y+6z=93
Protože máme 3 neznámé, ale jen 2 rovnice, bude mít soustava víc řešení.
To jsou tzv. Diafontické úlohy.
Offline
↑ Richard Tuček: Úloha je pro základní školy, něco jako diafontické rovnice neznají. Navíc je tam podle mého důležitá informace, že těch nejtěžších plechovek je nejvíc. Což při dělení 81/5 a 93/6 dává výsledky 16,2 a 15,5, tedy maximum kusů na paletě nejtěžších plechovek je 15 kusů. Pokud se tedy budu řídit tímto, už při počtu 15 kusů á 5kg dostávám jedinečnou kombinaci a to 15 ks á 5 kg, 0ks á 3 kg a 3 ks á 2 kg....Další kombinace jsem fakt tupě psal na papír, ale nic mi z toho nevycházelo. Tohle ale určitě není správný postup řešení, protože se při těch kombinací člověk velice rychle splete.
Offline
↑ Harry Potter:
No neviem...
Toto klasická úloha pre ZŠ nie je.
Ak je to nejaká súťaž, ani Vy by ste sa do toho nemali montovať.
Myslím, že 0 kusov asi do riešenia patriť nebude.
Offline
↑ misaH:
Zdravím, proč myslíš, že to není úloha pro ZŠ?
Co takhle:
Z rovnic vyloučíme x a dostaneme:
5y+7z=105 a tedy [mathjax]y=\frac{105-7z}{5}[/mathjax]
Dále víme, že x,y,z musí být přirozená čísla (tedy 1,2,3,...)
Aby číslo bylo beze zbytku dělitelné 5 musí končít číslicí 0 nebo 5.
A tedy 7z musí končit číslicí 0 nebo 5 (105-a0=b5, nebo 105-a5=b0)
Maximální z=14 (pro z=15 by y bylo rovno 0)
Násobky čísla 7 končící 5 nebo 0 jsou (při vyloučení z=0 a z<15) pouze
z=5 (7*5=35) a z=10 (7*10=70)
Pro z=5 vyjde y=14 a x=7
Pro z=10 vyjde y=7 a x=5
Protože z má být největší je řešením z=10, y=7, x=5
Takovéto řešení je myslím v silách žáků ZŠ (ale nejsem učitel a osnovy neznám a jestli je to soutěž také nevím)
Offline
↑ Honzc:Řešení úchvatné, ale šlo by nějak ještě ozřejmit, jak jste se zbavil toho x z těch rovnic? Žádná soutěž to není, jsou to příklady navíc, které žáci dostávají, když se ve třídě nudí. A přiznávám, že více než mého syna to frustruje mě, že nejsem schopen přijít na řešení :D. Jinak Vám moc již pedem děkuji aspoň za ten náznak postupu. Přetlumočit už to budu stejně muset já, tak ať to dítko chápe.
Offline
↑ Harry Potter:
Jak napsal ↑ Richard Tuček: máme dvě rovnice (o 3 neznámých)
2x+3y+5z=81
x+4y+6z=93
První vynásobíme třeba (-1) a druhou 2 a sečteme je. Tím nám vypadne x
tedy
-2x-3y-5z=-81
2x+8y+12z=186 (sečteme)
============
0x+5y+7z=105 a to je ta rovnice co jsem psal v minulém příspěvku.
atd.
Offline
↑ Honzc:Ještě jednou děkuji :)
Offline
↑ Honzc:
nebo lze rovnici 5y+7z=105 vyřešit tak, že si uvědomíme, že musí být z násobek 5, tedy z=5p, tj.
5y+7.5p=105, tj. y+7p=21, tj. y=21-7p a volbou p=0,1,2,... zsíkáme řešení a pak vyloučíme ta, kde není z největší.
V podstatě je to podobný postup jako uvedl Honzc, jen jinak zformulovaný.
Offline
Nejsou to diafontické, ale diofantické rovnice. V tomto případě lineární diofantické rovnice.
A jako na spoustu matematických úloh, i tady lze s úspěchem aplikovat oblíbený postup - uhádnout správné řešení, a pak ověřit, jestli je opravdu správné. Každý dokáže do rovnice dosadit pár celých čísel, a vyzkoušet, jestli našel správné řešení.
A to je tak podle mě všechno, na co může žák základní školy přijít, pokud není vyloženě génius.
Jasně, když přijdeme na to, že ze dvou rovnic můžeme udělat jednou (se dvěma neznámýma), je to dost velká pomoc, minimálně v tom, že nemusíme zkoušet tolik variant. Ale pochybuji, že by žák základní školy dokázal jen tak bez ničeho přijít na to, že rovnice může a nemusí mít řešení, a že když řešení má, že jich taky může mít nekonečně mnoho.
V našem případě nám ale pomáhá fakt, že počet plechovek nemůže být záporný. A tím se nám počet možností už dost zmenšuje. Takže třeba u té rovnice
5y+7z=105
je celkem zřejmé, že neznámá z musí být někde v rozsahu 0 ... 105/7 = 15.
Takže když vyzkoušíme za z dosadit všechna čísla od nuly do 15 a zkusíme určit to y, mělo by to být za pár minut hotové. Případně to můžeme přepsat na tvar
[mathjax]y=\frac{105-7z}{5}=21-7\frac{z}{5}[/mathjax]
z čehož už vidíme, že aby nám vyšlo celé číslo, musí být z násobkem 5, tedy 0, 5, 10, 15, čemuž pak odpovídají hodnoty y 21, 14, 7, 0.
Pokud víme, že ani jedněch plechovek nemůže být nulový počet, tak ta řešení obsahující nulu můžeme rovnou vynechat, a když dále víme, že z > y (protože nejtěžších plechovek má být nejvíce), tak zbývá jen to řešení z=10, y=7. To můžeme zkusit dosadit do jedné z těch původních rovnic a zkusit, jestli nám vyjde i celočíselné x (podle mě není nikde řečeno, že musí vyjít celočíselné).
Takže první rovnice:
2x+3y+5z=81
2x+3*7+5*10=81
2x=81-21-50=10
x=5
Zdá se, že máme štěstí a vyšlo to.
Vyzkoušíme druhou rovnici
1x+4y+6z=93
1*5+4*7+6*10=5+28+60=93
Takže je to správně.
Ale je třeba si uvědomit, že příklad je vyumělkovaný a narafičený tak, aby hezky vycházel. Protože obecně i tahle jednoduchá diofantická rovnice ve tvaru
ax + by = c
nemusí mít řešení vůbec, a pokud ho má, nemusí být tak triviální problém ho nalézt, jako to bylo v tomhle případě.
Například jednoduchá rovnice 11x + 13y = 17 má určitě řešení x = 102, y = -85, ale dost pochybuji, že bych na to na základní škole dokázal přijít. Vlastně bych na to nepřišel ani dneska, když by mi to někdo neporadil (protože shodou okolností jsem si zrovna před týdnem vzal do hlavy, že bych mohl konečně pochopit, jak se tyhle rovnice řeší, tak se mi zrovna hodí, že jsem si to mohl vyzkoušet v praxi).
Offline
Zatímco třeba dost podobná rovnice
12x + 14y = 17
nemá řešení vůbec.
Což sice není těžké dokázat, protože levou stranu rovnice můžeme dělit dvěma (pro jakékoliv x,y), takže i pravá strana rovnice by musela jít dělit dvěma, což ale nejde, a žádná volba x,y nám to nezařídí. Ale jestli to napadne někoho na základní škole, to bůh suď.
Jak říkám, jsem rád, že mám základku dávno hotovou, dneska bych ji asi nedal.
Offline
Mě by třeba zajímalo (a sám nevím, jak to řešit), jestli ta druhá rovnice je vůbec nutná. A jestli by nestačila jen ta první (plus ty doplňující podmínky) abychom řešení našli.
Tedy jaká jsou možná řešení rovnice
2x+3y+5z=81
za předpokladu, že všechna čísla x,y,z musí být kladná, a větší než nula, a z je největší z nich.
Offline
Stránky: 1