Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den, potřebuji poradit s tímto příkladem.
Vypočtěte obsah lichoběžníka, jehož základny jsou a = 26, c = 12 a ramena b = 13, d = 15.
Offline
↑ skelloy:
Zkusil bych toto: Bodem C povedu rovnoběžku s ramenem d. Lichoběžník se rozpadne na rovnoběžník AXCD a trojúhelník XBC.
Známe délky všech 3 stran trojúhelníka XBC, obsah určíme podle Heronova vzorce. Pak určíme výšku trojúhelníka.
Výška trojúhelníka je totožná s výškou rovnoběžníku a výškou lichoběžníku.
Je dobré si to načrtnout.
Offline
↑ skelloy:
Ponúkam iné riešenie, ťažkopádnejšie, ale správne...
Máš to nakreslené?
K obsahu potrebuješ výšku.
Máš ju vyznačenú? (Spusti výšky z bodov C a D).
Máš?
Označ D1 pätu výšky z bodu D a C1 pätu výšky z C. Dĺžka D1C1 je evidentne 12.
AD1 označ x, C1B označ y a zapíš vzťah pre dĺžku AB, ktoré sa skladá z x, y a 12.
Pytagorove vety pre AD1D, BCC1.
3 rovnice, 3 neznáme, doriešiť (pomerne ľahké...).
Offline
↑ skelloy:
Pozdravujem,
Mozes si precitat aj toto
https://en.wikipedia.org/wiki/Trapezoid
V paragrafe Aera si kukni Heron-ov vzorec pre lichobeznik.
Offline
↑ skelloy: Vím, že téma už je vyřešené, ale přesto taky nadhodím jeden pohled na věc. Pokud jsem správně pochopil misaH, tak já bych to řešil velmi podobně. Základ takovýchto úloh by asi měl vždycky být náčrt a posléze hledání známých jednoduchých útvarů z nichž se onen objekt skládá. Tedy v tomto případě bych si načrtl obecný lichoběžník a rozdělil si jej na dva pravoúhlé trojúhelníky a jeden obdélník. Poté při vhodném označení neznámých stran (případně úhlů, či čehokoli potřebného) a aplikací potřebných vět - v tomhle případě například dvakrát Pythagorova věta s jednou lineární rovnicí -, se ty rovnice už sestaví samy. Samozřejmě je to vždy o tréninku a práci s vícero než jedním příkladem, ale jak říkám... Základ by měl být (podle mě) vždy vhodný náčrt a rozdělení na nějaké primitivnější útvary.
Offline
↑ Chobot:
Ahoj, je to často používaný postup, ale není jediný. Např. při hledání obsahu lze použít integrální počet nebo nějakou trasnformaci na útvar stejného obsahu, apod.
Offline
Pozdravujem,
Vsetci mate pravdu
Héron-ov vzorec je zaujimavy tym, ze vyjadruje plachu len pomocou dlzky stran daneho lichobeznika.
Offline
↑ check_drummer: :-D Jasně, že jo, ale takové postupy jsem navrhovat fakt nechtěl když to bylo zařazeno do sekce "Střední škola". Navíc jsem chtěl navrhnout ten (z mého pohledu) nejjednodušší způsob. Krom toho počítat to například přes integrály stejně stále vyžaduje rozseknout ten lichoběžník na tři části - dva trojúhelníky a obdélník.
Offline
Já jsem si jej odvodil přes obsah trojúhelníku pomocí Heronova vzorce, následně vypočítal jeho výšku a tu pak dosadil do vzorce pro obsah lichoběžníku. Vyšlo mi toto:
[mathjax]-\left({{\left(c+a\right)\,\sqrt{-\left(\left(d-c-b+a\right)\,\left(d-c+b+a\right)\,\left(d+c-b-a\right)\,\left(d+c+b-a\right)\right)}}\over{4\,\left(c-a\right)}}\right)[/mathjax]
Vzorec je sice jiný než na uvedeném zdroji, ale výsledek je správný. (Strany a a c jsou rovnoběžné)
Online