Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den,
potřebuji pomoct s následující úlohou. Je pro 7. ročník, kde se ještě neučili řešit rovnice. Jak by se to dalo řešit pouze za pomoci poměru?
Bazén má rozměry v poměru 5 : 10 : 1. Vypočítej velikost jeho rozměrů, je-li v naplněném bazénu 6 250 000 litrů vody.
Offline
↑ Dale.Lenka:
Poměry si lze představit jako zmenšený bazén o daných rozměrech. Když vypočítáme objem malého, tak se pak zeptáme, kolik těch malých se vejde do toho velkého.
Pozor ale co vyjde za číslo.
Nápověda. Když budu mít krychlicku 1x1x1 a rozměr zvětšíme dvakrát, tak budu mít krychlicku 2x2x2 a ta malá se vejde kolikrát?
Offline
Podle mě se bez 3. mocniny (odmocniny) neobejdeme.
Takže pokud mají být strany bazénu v tom poměru 5:10:1, můžeme si jednotlivé délky vyjádřit jako 5k, 10k, 1k. k je nějaká konstanta, kterou musíme určit.
Objem bazénu je a.b.c, což je tedy 5k . 10k . 1k = 50[mathjax]k^3[/mathjax], a to musí být těch 6 250 000 litrů. Při troše štěstí to půjde odmocnit bez velkého počítání (že to hezky vyjde).
Ale jinak je to skoro stejný postup jako co navrhuje marnes nade mnou.
Offline
↑ MichalAld:
Neumí ještě mocniny ani výrazy. Takže tudy cesta nepovede. :-/
Offline
↑ marnes:
U těch krychlí je to 8 malých ve větší.
Ale ten kvádr?
Když vezmu menší 5 x 10 x 1 m, objem je 50 m[mathjax]^{3}[/mathjax]. Původní je 6 250 m[mathjax]^{3}[/mathjax]. Jak z toho ale dojdu k výsledku 25 x 50 x 5 m?
Offline
↑ Dale.Lenka:
No ještě jsi neurčila to dělení a to magické číslo, o kterém píše i ↑ MichalAld:
Offline
↑ marnes:
6 250 : 50 = 125, "magické" číslo je 5. Ale to je přes mocniny a ne přes poměr....
Offline
↑ Dale.Lenka:
To že neumíš mocniny neznamená, že nemůžeš logicky najít číslo, které když vynasobis třikrát za sebou dá nějaké jiné.
Takže by jsi mohla určit, že 8=2x2x2
Že 27=3x3x3
Že 125=5x5x5
a proto jsme ty rozměry zvětšili 5x.
Offline
↑ Dale.Lenka:
Zdravím, co znamená "pouze za pomoci poměru"? Jako že nesmím používat sčítání, násobení, apod.? A co se přesně myslí tím "pomocí poměru", jakože pomocí dělení?
Offline
↑ Dale.Lenka:
Treba chápať ten základ, že ak má byť pomer veľkostí rozmerov 5:10:1 zachovaný, tak každý "základný" rozmer (5j, 10j, 1j) treba násobiť rovnakým číslom Vtedy sa pomer veľkostí nezmení.
Násobila by som každý rozmer napríklad najprv 3 a vyrátala nový objem. Potom trebárs 6 a znova vyrátala objem... atď. V tejto úlohe sa dá prísť na správny výsledok týmto spôsobom rýchlo (a precvičuje sa podstata pojmu pomer).
Ešte sa oplatí aj venovať sa trochu jednotkám.
Ale, samozrejme, zrelšie sú všetky riešenia, ktoré uviedli kolegovia predo mnou (zdravím)...
Offline