Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Dobrý den,
rozhopdl jsem se, že si postavím sklípek. :-)
S cihlovým obloukem.
Znám rozteč stěn (délku tětivy) T = 1950 mm a také délku oblouku, vycházející z velikosti a množství klenáků (cihel), které budou oblouk tvořit L=2850 mm.
Protože [mathjax]\pi T/2>L[/mathjax], bude se jednat o kruhovou úseč o něco menší než polovina kruhu.
Pro délku tětivy a úseče platí vzorce:
[mathjax]T=2Rsin(\alpha /2)[/mathjax]
[mathjax]L=\pi R\alpha /180[/mathjax]
jedná se o 2 rovnice o 2 neznámých R , [mathjax]\alpha [/mathjax]
z druhé rovnice:
[mathjax]\alpha =180L /(\pi R)[/mathjax]
dosadím do první:
[mathjax]T=2R\sin (360L/(\pi R))[/mathjax]
a mám rovnici o jedné neznámé.
Ale jak vydoluji R z toho sinu?
... a tady jsem v koncích...
Logicky musí mít úloha jen jedno řešení.
Bez poloměru bohužel neudělám bednění. :-(
Prosím o nějaké vodítko!
Děkuji a přeji krásný víkend!
Offline
↑ Adol: Nekontroloval som správnosť postupu, ale pri takejto rovnici je možné nájsť iba približné riešenie. Mimochodom, to nie je nič výnimočné, typickou vlastnosťou algebraických rovníc je to, že sa nedá (pomocou sčítania, odčítania, násobenia, delenia a odmocňovania) nájsť ich presné riešenie. To iba škola v ľuďoch vyvoláva dojem, že skoro každá rovnica sa dá presne riešiť, pretože školské vzdelávanie na základnom a strednom stupni sa zameriava na tú zanedbateľnú časť rovníc, kde to možné je.
Offline
A jde o nalezení obecného řešení nebo jen o tuto konkrétní úlohu? Jestli stačí numerické řešení, pak pro kruhový oblouk bude R=982.03 mm (jediné řešení). Kruhový oblouk to ovšem být nemá, oblouk zatížený zásypem homogenní zeminou by měl být parabolický, volně stojící oblouk by zase měl tvořit katenoidu.
Offline
↑ Adol:
Rovnice pro úhel ([mathjax]\alpha -\frac{2L}{T}\sin \frac{\alpha}{2} =0[/mathjax]) je transcendentní. Taková je řešitelná pouze numerickými metodami.
Newtonova metoda [mathjax]\alpha_{n+1}=\alpha _{n}-\frac{\alpha _{n}-\frac{2L}{T}\sin \frac{\alpha _{n}}{2}}{1-\frac{L}{T}\cos \frac{\alpha _{n}}{2}}[/mathjax], [mathjax]\alpha _{0}=2[/mathjax]
Pak [mathjax]R=\frac{L}{\alpha _{n+1}} [/mathjax], [mathjax]\alpha [/mathjax] v radiánech
Zde máš obrázek jako kruhový oblouk tak i řetězovka
Pozn. Rozhodně to není úloha pro základní školu.
Online
Honzc napsal(a):
↑ Adol:
Rovnice pro úhel ([mathjax]\alpha -\frac{2L}{T}\sin \frac{\alpha}{2} =0[/mathjax]) je transcendentní. Taková je řešitelná pouze numerickými metodami.
Newtonova metoda [mathjax]\alpha_{n+1}=\alpha _{n}-\frac{\alpha _{n}-\frac{2L}{T}\sin \frac{\alpha _{n}}{2}}{1-\frac{L}{T}\cos \frac{\alpha _{n}}{2}}[/mathjax], [mathjax]\alpha _{0}=2[/mathjax]
Pak [mathjax]R=\frac{L}{\alpha _{n+1}} [/mathjax], [mathjax]\alpha [/mathjax] v radiánech
Zde máš obrázek jako kruhový oblouk tak i řetězovka
backrooms game has many horror but interesting features
Pozn. Rozhodně to není úloha pro základní školu.
Tato lekce je tak obtížná, že jsem ji našel v příručce pro pokročilé.
Offline
Stránky: 1