Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den.
Mám dva problémy s parametrickými rovnicemi. Vyřešil jsem je, ale jen protože byla nápověda ve výsledcích (abcde)
Nevím co bych dělal bez toho.
1) Určete hodnotu reálného parametru p tak, aby alespoň jedno řešení rovnice bylo kladné reálné číslo.
2) Určete všechny hodnoty reálného parametru p, pro které má následující rovnice právě dva různé reálné kořeny.
Offline
↑ No Brain Kid:
1) vyjádři si a pak polož a dopočítej
2) za určitých podmínek (jakých) se jedná o kvadratickou rovnici. Kdy má kvadratická rovnice dva různé reálné kořeny?
Offline
↑ zdenek1: 2) Doufám, že toto je správný postup.
tudíž
kvadratická rovnice má dvě řešení, když takže po úpravě jsem dostal rovnici a z toho jsem došel k intervalu
1) U tohoto příkladu jsem se zasekl u a nevím jak to dál upravit. Další postup by pak byl najít a ale nevím jak to upravit.
Děkuji za pomoc zdenku1 :)
Offline
↑ No Brain Kid:
2) je dobře.
1) to není kvadratická rovnice, takže proč počítáš nějaký diskriminat?
Offline
↑ zdenek1: 1) Aha.... Já smíchal dva příklady dohromady >.<
I tak je tam jedna věc které nerozumím:
Upravím si vzorec na a protože tak a když vyšetřuji 4-2p ≠ 0 tak mi vyjde p≠2 přitom správný interval je když dosadím 2 do původní rovnice, tak mi vyjde, že má nekonečně mnoho řešení, ale nenapadlo by mě vyšetřovat 2, když z podmínky to nesmí být. Jaký je k tomu myšlenkový pochod?
Offline
↑ No Brain Kid:
No.
Myšlienkový pochod je taký, že parameter môže byť ľubovoľné číslo.
Ak s ním máš počítať ďalej, musíš rozlišovať.
Vo všeobecnosti parametrom nedelíš, ale vyrobíš rovnicu s jednou stranou rovnou nule a skúsiš na druhej strane urobiť súčin.
A vždy sa treba vrátiť k otázke úlohy.
Offline
↑ misaH: Takže kdybych to řekl polopatě, tak mám zkusit dosadit podezřelá čísla?
Offline
↑ No Brain Kid:
No - ani nie. Píšem to...
.
.
.
Ak by p bola 0, tak by riešením boli všetky reálne čísla.
Ako znela otázka v úlohe?
Offline
↑ misaH: p nula být nemůže, ale už to asi uvidím z tvé úpravy :) V podstatě když p = 2 tak pak a z podmínky která je v zadání, tak . Může být?
Offline
↑ No Brain Kid:
Zdravím,
zdá se mi, že závěr tvého řešení spíše odhaduješ. Podobné úvahy, jaké je třeba provést zde, jsi už řešil ve svém tématu
Je třeba dořešit
a) p=2 ......
b) p=-2 .....
c) .....
Offline
↑ No Brain Kid:
Myslím, že je pre teba neznáma základná vec.
Parameter totiž môže byť KAŽDÉ číslo.
Nemôžeš povedať, že parameter niektoré číslo nie je.
Ako píše Al1 (zdravím :-) ). Musíš uvážiť aj to, ako bude vyzerať riešenie pre - podľa teba - "nevhodné" p.
Pričom riešením je napríklad aj to, že riešenie neexistuje.
Musíš prejsť VŠETKY hodnoty parametra.
Offline
Pro příklad 2 je velmi vhodný první krok podělení [mathjax]p[/mathjax]. Kvůli tomu je potřeba si uvědomit, že tak lze učinit pouze pro [mathjax]p\neq 0[/mathjax].
Čili případ [mathjax]p=0[/mathjax] musíme vyšetřit zvlášť (dosadíme a vyjde nám [mathjax]0=0[/mathjax]) a zjistíme, že rovnice pak má nekonečně mnoho řešení. Tedy aby rovnice měla 2 řešení, nesmí být [mathjax]p=0[/mathjax].
Dále je potřeba pořešit zbývající kvadratickou rovnici a zjistit, kdy má 2 reálná řešení (diskriminant větší než 0).
Offline
↑ andowero:
Plus na tomto fóre sa nepreferuje kompletné riešenie. Treba si prečítať pravidlá fóra, a to s porozumením.
Snažíme sa pomáhať, t. j. posúvať zadávateľa návodnými otázkami, aby mohol z čo najväčšej časti vyriešiť úlohu sám.
Exhibicionizmus sa tu nepestuje, je to proti pravidlám fóra.
Offline