Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ jarrro:
tak hluboko moje znalosti nesahaji, samozřejmě - kolegove, co jsi uvedl ↑↑ jarrro: to monstrum určitě ocení.
já jen, že jsem zažila podobný šok, jako ten případ s arcctg :-)
Autora dotazu ↑↑ jirikk: bychom ovšem měli upozornit, že podle pravidelfora má alespoň naznačit, v čem je zajimavost jeho zadání, jaký je problém a kam se podařilo dojit samostatně. A také, aby při řešení této úlohy si nejdřiv stanovil definiční obor - má to vliv na kořeny.
Ať se vede.
Offline
↑↑ jelena:
jsem na internetu nekde vyhrabal dokonce reseni toho prikladu....a je to pres subst. , jak pises.
Offline
↑ jelena:veď hej tam bol problém s vetvou na ktorej sa berie inverzná funkcia inak o w funkcii je článok na anglickej wikipedii
Offline
↑ jelena:
ja jsem nevedel, ani jak mam postupovat.....predne jsem odstranil jmenovatele, ale to predpokladam udela jako prvni kazdy....pak jsem nevedel co dal. Az potom, co jsem zadal priklad sem na forum, jsem nasel na netu podobny priklad reseni pres substituci....btw.uprimne zajimavost matematickych zadani je velmi subjektivni pocit.
Offline
↑ jirikk:
Ve všem máš pravdu - já jen prosím, aby toto povídání se objevilo zároveň se zadáním (nejen rovnice, kterou potřebuješ řešit, ale co bylo zkoušeno, co nešlo atd.) Pak se dá lépe poradit, případně doporučit odkazy.
predne jsem odstranil jmenovatele, ale to predpokladam udela jako prvni kazdy
třeba já né - jmenovatele odstraňuji velmi nerada - já všechno převádím na anulovaný tvar (ale zde, pravda, převod na anulovaný tvar je zbytečný krok navíc), tak bych určitě jako první stanovila definiční obor.
uprimne zajimavost matematickych zadani je velmi subjektivni pocit
samozřejmě - pravě proto je dobre, pokud řekneš, že je to "zajimavé" - tak proč.
Ať se tady libí :-)
Offline
Snad pomůže tento vzorec (a hodí se i ostatní z té stránky). Pomocí něj rovnici
log|2x+1| - log|x+3| = 2 - log|2x+4| upravíme na
log|(2x+1)/(x+3)| = 2 - log|2x+4| přičteme log|2x+4|
log|(2x+1)/(x+3)| + log|2x+4| = 2 použijeme vzorec 4.2 z odkazu
log|(2x+4)(2x+1)/(x+3)| = 2 rovnici odlogaritmujeme -- tedy číslo 10 umocníme nejprve na levou stranu, pak na pravou stranu a výsledky dáme do rovnosti. To lze provést, protože logaritmus je prostá funkce.
EDIT: další platí jen pro jednu větev abs. hodnoty, pro druhou je potřeba změnit znaménko.
(2x+4)(2x+1)/(x+3)=100
(4x^2+10x+4)/(x+3)=100
(4x^2-90x-296)/(x+3)=0
a stačí vyřešit kvadratickou rovnici.
Offline
↑ Chrpa:↑ halogan:.. Zdravím :-)
ale stejně to vychází nějako divně .. mám tam chybu ?
Offline
↑↑ jarrro:
S Lambertovou funkcí W jsem se poprvé setkal až celkem nedavno na tomto foru, podrobněji jsem ji nestudoval.
Každopádně výsledkem Tvé úpravy, která se zdá být jinak správná, je opět rovnice, dokonce rovnice mnohem složitější než ta původní.
Offline
↑ Rumburak:viem viem neskoro som si uvedomil,že som neosamostatnil x úplne
Offline