Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 07. 08. 2009 14:47

Ginco
Místo: Aš
Příspěvky: 617
Reputace:   
 

příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

ahoj všem rozhodl jsem se, že nechci zaneřídit forum a založim jedno komplexnejší vlákno ohledně diskrétky.

Mam jednu úlohu :
,
platí pro libovolnou čtveřici množin rovnost $A X B = C X D$, pokud A = C a B = D, kde symbol X pro me značí kartézský součin. Toto beru, je jasné, že to paltí, ovšem podúloha zněla, co když se všechny symboly $=$vymení za $\subset$?

Výsledek je, že také platí, ale můj dotaz zní, zda je definován kartézský součin pro 2 prázdné množiny? děkuji

Offline

 

#2 07. 08. 2009 15:03

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ Ginco:Kartézský součin množin, z nichž jedna je prázdná, je prázdný. Kartézský součin přes prázdnou množinu (tj. násobíme mezi sebou 0 množin) je jednoprvková množina obsahující prázdnou množinu.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#3 07. 08. 2009 15:45

Ginco
Místo: Aš
Příspěvky: 617
Reputace:   
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ Kondr:

můžu mít dotaz ?

takže platí
: prazdna množina X neprazdna = prazdna množina
prazdna množina X prazdna množina = {prazdna množina} ?

je to tedy ten rozdil mezi prazdná množina a {prazdna množina}? děkuji

Offline

 

#4 07. 08. 2009 15:55 — Editoval musixx (07. 08. 2009 16:02)

musixx
Místo: Brno
Příspěvky: 1771
Reputace:   45 
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ Ginco: Ne. Kondr byl kousek dál.

$\emptyset\times\emptyset=\emptyset$
$\emptyset\times\emptyset\times\emptyset=\emptyset$
$\emptyset\times\emptyset\times\emptyset\times\emptyset=\emptyset$

Položím-li
$A=\{\emptyset,\emptyset\}$
$B=\{\emptyset,\emptyset,\emptyset\}$
$C=\{\emptyset,\emptyset,\emptyset,\emptyset\}$,
pak mohu to výše napsané psát též...

...EDIT: nebudu se plést Kondrovi do odpovědi. Vidím, že už začal. Já jsem skončil u hledání symbolu pro kartéský součin v mimeTeXu - ne \prod, ale jakoby velké X.

Offline

 

#5 07. 08. 2009 15:58

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ Ginco:Pokud jste si definovali kartézský součin jen pro dvě množiny, pak
cokoliv x prázdná = prázdná (cokoliv může být prázdné i neprázdné). Pokud studuješ technicky zaměřenou školu, je nejspíš tenhle pohled na kartézský součin OK a já jsem tě jen zbytečně popletl. Šlo mi o zdůraznění jednoho takového chytáku, který platí, když kartézský součin chápeme pro obecný počet množin. Výrazy $A_1\times A_2$, $A_1\times A_2\times A_3$ atd. se zkráceně zapisují jako $\prod_{i\in I}A_i$, v prvním případě I={1,2}, ve druhém I={1,2,3}. To co jsem psal, byla rovnost $\prod_{i\in \emptyset}A_i=\{\emptyset\}$.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#6 07. 08. 2009 16:08

Ginco
Místo: Aš
Příspěvky: 617
Reputace:   
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

OK díky, asi jsem to pochopil, díky za zdůraznění, ale má to nějaký význam?

Offline

 

#7 07. 08. 2009 16:11

musixx
Místo: Brno
Příspěvky: 1771
Reputace:   45 
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ Ginco: Kondr (zdravím!) je Offline, tak snad se naše odpovědi zase nestřetnou.

Význam součinu přes prázdnou množinu je spíš teoretický. Nebudeš-li studovat matematiku podrobně, nemusí tě to vůbec trápit.

Offline

 

#8 07. 08. 2009 16:16

Ginco
Místo: Aš
Příspěvky: 617
Reputace:   
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ musixx:

dík já jsem si to asi myslel...teorii množin snad nikdy mít nebudu, takže v pohodě... jen mě to zajímalo

Offline

 

#9 10. 08. 2009 18:27

Ginco
Místo: Aš
Příspěvky: 617
Reputace:   
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

cus

mam dotaz jak řešit dané úlohy:

1.Najděte graf dané relace a rozhodněte o symterii, reflexivnosti a tranzitivnosti.

$(x,y)\in{RxR};||x|-|y||<2$

$(x,y)\in{RxR};|x-y^2|<1$

$(x,y)\in{RxR};|x-y|\in{Z}$

2.

Ukažte že množina real. čísel tvaru $a-b\sqrt{2},a,b\in{Q}$ vybavená operací sčítání a násobení tvoří těleso

3.

Ukažte, že množina kladných reálných čísel tvaru $a+b\sqrt{5};a,b\in{Q}$ vybavená operací násobení tvoří grupu

Jak by to vypadadlo, kdyby ta opearce byla sčítání?


trochu na to mrknu, ale bych bych hrozne rad, kdyby mi nekdo pomohl, díky

Offline

 

#10 10. 08. 2009 19:51

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ Ginco:
V 1) je u každé části potřeba obrázek a tři vlastnosti. Některé jsou přitom dost snadné. Zkus trochu upřesnit, co nevíš.
Návod: Reflexivita -- do definiční vlastnosti za x dosaď y a ověř, jestli je splněno.
Symetrie -- předpokládej, že vztah platí pro x a y, prohoď x a y a ověř.
Tranzitivita -- potřeba rozepsat z definice.
Obrázek -- u nerovností nejprve rozmyslet, kde nastává rovnost a pak správnou oblast vybarvit.
U třetí části rozmyslet pro pár konkrétních celých čísel n, jak vypadá množina splňující |x-y|=n, pak takové množiny nakreslit pro všechna n (vyjde nekonečně mnoho rovnoběžek).

Ve 2) nám dost pomůže, že se jedná o podmnožinu tělesa reálných čísel. Naši množinu označme standardně $\mathbb{Q}[\sqrt 2]$. Stačí nám ukázat, že když $x,y\in \mathbb{Q}[\sqrt 2]$, pak i $1,0,-x,1/x,x+y,x\cdot y\in \mathbb{Q}[\sqrt 2]$

Příklad 3) je analogický s 2), pokud jde o sčítání. U násobení ale narazíme, protože narozdíl od 2) chceme, aby všechny prvky měly inverzi k násobení (a on jeden nemá).


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#11 11. 08. 2009 13:32

Ginco
Místo: Aš
Příspěvky: 617
Reputace:   
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

Ok díky, ale přece jen můžeš poradit?

$||x|-|y||=2$
$(|x|-|y|)^2=4$
$x^2-2|x|.|y|+y^2=4$

a dál jsem jalovej...absolutní hodnoty mi nikdy nešly...prosim o radu

Offline

 

#12 11. 08. 2009 14:00

Ginco
Místo: Aš
Příspěvky: 617
Reputace:   
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

$|x|-|y|=-2$
$|x|-|y|=+2$
-----------------
$|y|=2+|x|$
$y|=-2+|x|$
-----------------
$y=+-(2+|x|)$
$y=+-(-2+|x|)$

a ze zadání plyne

$y>2+|x|$
$y>-2-|x|$

a

$y<-2+|x|$
$y<2+-|x|$

tyto 4 nerovnosti si zakreslím a dál zjištuji vlastnosti... je to správne?

Offline

 

#13 11. 08. 2009 14:44

Kondr
Veterán
Místo: Linz, Österreich
Příspěvky: 4246
Škola: FI MU 2013
Pozice: Vývojář, JKU
Reputace:   38 
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ Ginco:No moc se ve tvém postupu nevyznám, myslím, že je do toho potřeba zakomponovat ty nulové body. Já jsem si řekl, že když je tam x pouze v abs. hodnotě bude to souměrné podle osy y, protože je v abs. hodnotě i y, je to souměrné podle x. V prvním kvadrantu to musí splňovat |x-y|<2, tj. -2<x-y<2 čemuž vyhoví pás mezi přímkami y=x+2 a y=x-2. Ostatní kvadranty lze dokreslit z těch symetrií, vyjde takový kříž.


BRKOS - matematický korespondenční seminář pro střední školy

Offline

 

#14 11. 08. 2009 19:00

Ginco
Místo: Aš
Příspěvky: 617
Reputace:   
 

Re: příprava na zkoušku z diskrétní matematiky

↑ Kondr:


Jo díky moc, budu to dělat podle těch kvadrantů

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson