Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 14. 11. 2009 14:49

-tom@s-
Zelenáč
Příspěvky: 1
Reputace:   
 

Linearní algebra - pomoc s otázkami

Ahoj, prosím o pomoc s těmito otázkami, v tomto předmětu úplně plavu a vůbec ho nepobíram :( snažím se neco vyčíst na netu ale je to marný, prosím odpověď alespoň na něco. vřelé díky..


Polynomy
1. Proč kořenový činitel dělí polynom beze zbytku.
2. Proč celočíselný kořen polynomu s celočíselnými koeficienty dělí a0.
3. Dokažte, že ke každému kořenu polynomu s reálnými koeficienty existuje kořen komplexně sdružený.
4. Proč ke každým dvěma polynomům p, q (q nenulový) je určen částečný podíl a zbytek jednoznačně?
5. Nechť má polynom an = 1 a má jen reálné nebo po dvou komplexně sdružené kořeny. Proč pak má všechny koeficienty reálné?
6. Proč polynom lichého stupně s reálnými koeficienty musí mít alespoň jeden reálný kořen?
7. Proč nemůže mít polynom stupně n více než n vzájmeně různých kořenů?
8. Proč je polynom stupně n určen jednoznačně svými hodnotami v n + 1 různých bodech?

Lineární prostor
9. Odvoďte z axiomů linearity (v definici lineárního prostoru) vlastnosti: a) x + o = x, b) αo = o pro x libovolný prvek lineárního prostoru, o nulový prvek a α∈ R.
10. Ověřte podrobně, že Rn s obvyklým +, · tvoří lineární prostor.
11. Ukažte, že množina nekonečných posloupností s + a · definovaným „po složkáchÿ tvoří LP.
12. Proč je množina všech posloupností s limitou=0 lineárním podprostorem LP všech posloupností?
13. Proč množina M = {(a, b, c, d), |a| = |b|, |c| = |d|} není podprostorem R4?
14. Zdůvodněte, proč průnik lineárních podprostorů je lineární podprostor a sjednocení lineárních pod-prostorů nemusí být lineární podprostor.

Lineární závislost, obal, báze
15. Zdůvodněte podrobně z axiomů linearity, proč triviální lineární kombinace je rovna nulovému vektoru.
16. Proč přítomnost nulového vektoru ve skupině vektorů zaručuje lineární závislost této skupiny?
17. Podrobně zdůvodněte, proč v lineárním prostoru reálných funkcí jsou funkce f, g, h dané vzorci
f(x) = sin x, g(x) = x^2 a h(x) = 1 jsou lineárně nezávislé.
18. Dokažte větu: vektory jsou lineárně závislé právě tehdy, když existuje jeden, který je lineární kombinací ostatních.
19. Předpokládejte konečnou neprázdnou lineárně závislou množinu vektorů M. Zdůvodněte, proč přidáním vektoru k množině M vznikne lineárně závislá množina.
20. Předpokládejte konečnou aspoň dvouprvkovou lineárně nezávislou množinu vektorů M. Zdůvodněte, proč odebráním vektoru z množiny M vznikne lineárně nezávislá množina.
21. Vysvětlete z definice lineární závislosti, proč lineární závislost není ovlivněna pořadím vektorů.
22. Vysvětlete z definice lineární závislosti, proč skupina vektorů, v níž se nějaký vektor opakuje, jelineárně závislá.
23. Definujte lineární obal i pro nekonečné množiny. Zdůvodněte, proč z ∈ <M> právě tehdy, když existuje konečně mnoho vektorů z M tak, že z je jejich lineární kombinací.
24. Dokažte <<M>> = <M> .
25. Proč je množina vektorů M lineárním podprostorem právě tehdy, když je <M> = M?
26. Proč je lineární obal jakékoli množiny podprostor?
27. Zdůvodněte, proč je lineární obal množiny M nejmenším podprostorem, který obsahuje M.
28. Předpokládejte N lineárně nezávislou množinu a z nenáleží <M>. Dokažte, že přidáním vektoru z k N zůstává tato množina lineárně nezávislá.
29. Popište postup, jakým lze (v lineárním prostoru s konečnou dimenzí) doplnit libovolnou lineárně nezávislou množinu N na bázi.
30. Zdůvodněte, proč lze z lineárně závislé množiny M odebrat vektor tak, že lineární obal zmenšené množiny je stejný jako lineární obal původní množiny M.
31. Zformulujte (bez důkazu) Steintzovu větu o výměně a vysvětlete její využití v důkaze tvrzení, že každé dvě báze stejného lineárního prostoru mají stejný počet prvků.
32. Proč lineárně nezávislá množina vektorů nesmí mít více prvků, než dimenze lineárního prostoru těchto vektorů?
33. V lineárním prostoru L uvažujte množinu M, která má více prvků, než dimL. Proč musí být M lineárně závislá?
34. Dokažte, že pokud má množina M stejně prvků, jako je dimL, pak je lineárně nezávislá právě tehdy, když <M> = L.
35. Zdůvodněte, proč množina {1, x, x^2, x^3, . . .} tvoří bázi lineárního prostoru všech polynomů.
36. Podrobně zdůvodněte, proč množina polynomů {x^2+1, x, x−1} tvoří bázi lineárního prostoru všech polynomů nejvýše druhého stupně.

Matice
37. Proč matice typu (m, n) tvoří lineární prostor? Jakou má tento prostor dimenzi?
38. Proč GEM nemění lineární obal řádků?
39. Jak GEM slouží k výpočtu hodnosti matice? Popište metodu a zdůvodněte, proč tato metoda skutečně počítá hodnost matice.
40. Popište metodu ověření lineární závislosti vektorů z Rn eliminací matice, ve které jsou tyto vektory zapsány po řádcích. Jak tato metoda souvisí s definicí lineární závislosti?
41. Definujte maticové násobení. Proč čtvercová matice A komutuje s A2?
42. Dokažte asociativitu maticového násobení.
43. Dokažte asociativitu maticového násobení a maticového násobku.
44. Zdůvodněte, proč maticové násobení nemusí být komutativní ani pro čtvercové matice.
45. Proč má horní trojúhelníková matice linárně nezávislé řádky?
46. Zdůvodněte, proč matice komutující s pevně danou maticí tvoří lineární podprostor.
47. Proč je součin regulárních matic regulární?
48. Čím je zaručena jednoznačnost inverzní matice?
49. Popište metodu výpočtu inverzní matice eliminací a zdůvodněte, proč tato metoda skutečně dává inverzní matici.
50. Vynásobíme-li matici A regulární maticí, pak se matice A může změnit, ale nezmění se její hodnost. Proč?
51. Co víme o hodnosti součinu matic, když známe hodnosti jednotlivých činitelů? Zdůvodněte.

Determinant
52. Definice determinantu.
53. Zdůvodněte z definice základní vlastnosti determinantu.
54. Proč přičtení násobku řádku k jinému nezmění hodnotu determiantu?
55. Formulujte (bez důkazu) větu o rozvoji determinatu podle řádku/sloupce.
56. Z věty o determinantu součinu odvoďte vzorec pro determinant inverzní matice.
57. Zformulujte a dokažte větu na výpočet inverzní matice pomocí doplňků.


Soustavy lineárních rovnic
58. Frobeniova věta, přesná formulace, význam, důkaz.
59. Definice pojmu řešení soustavy lineárních rovnic.
60. Proč množina řešení homogenní soustavy lineárních rovnic tvoří lineární podprostor?
61. Nechť v je jedno řešení soustavy lineárních rovnic. Proč všechna ostatní řešení této soustavy jsou ve tvaru součtu v + u, kde u je nějaké řešení homogenní soustavy přidružené k dané soustavě?
62. Zformulujte a dokažte Cramerovu větu.
63. Nechť M = v+<u1, . . . ,uk>  , M′=v' + <u′1, . . . ,u′k> . Navrhněte a zdůvodněte postup, podle kterého poznáte, že M = M′.
64. Jakou dimenzi má prostor řešení homogenní soustavy lineárních rovnic a proč?

Konečná dimenze
65. Definujte pojem souřadnice vzhledem k uspořádané bázi. Zdůvodněte existenci a jednoznačnost souřadnic.
66. Proč jsou souřadnice polynomu vzhledem ke standardní bázi lin. prostoru polynomů nejvýše n-tého stupně rovny koeficientům tohoto polynomu?
67. Proč jsou souřadnice vektoru z Rn vzhledem ke standardní bázi rovny složkám tohoto vektoru?
68. Proč je zobrazení, které vektorům přiřadí uspořádanou n-tici jejich souřadnic vzhledem k pevně zvolené bázi, lineární?
69. Definujte spojení dvou podprostorů. Čemu je rovnen součet dimenzí spojení a průniku dvou podprostorů?

Offline

 

#2 14. 11. 2009 15:16

Tychi
Příspěvky: 2463
Škola: MFF UK
Reputace:   56 
Web
 

Re: Linearní algebra - pomoc s otázkami

To myslíš vážně? Není toho trochu moc?
ad 1. z definice kořene řekla bych


Vesmír má čas.

Offline

 

#3 14. 11. 2009 15:17 — Editoval Merlí (14. 11. 2009 15:35)

Merlí
Příspěvky: 28
Reputace:   
 

Re: Linearní algebra - pomoc s otázkami

Tyjo, to je tak na vydání padesátistránkový knížky. Doporučuju si koupit nějaký skripta, najdeš tam odpověď minimálně na polovinu otázek. Rozhodně ty definice a znění vět. Jinak co jsem tak zavadil okem, tak tady jsou odpovědi.

16) Protože nulový vektor lze z jakéhokoliv vektoru dostat vynásobením nulou.

30) Protože lineární obal je definován jako množina všech lineárních kombinací vektorů z lineárního obalu. Tedy množina, kterou generuje LN systém X1,...,Xm, je stejná jako množina, kterou generuje LZ systém X1,...,Xm,Xm+1, kde Xm+1 je lineární kombinací X1,...,Xm.

31) SV se dá dohledat přes google. To že všechny báze mají stejný počet prvků je její přímý důsledek. Ať X1,...,Xm a Y1,...,Yn jsou dvě různé báze prostoru V. a) X1,...,Xm je LN systém vektorů a Y1,...,Yn generuje V => m<=n ze Steinitzovy věty, b) Y1,...,Yn je LN systém vektorů a X1,...,Xm => n<=m ze Steinitze. A tedy m=n.

32) Protože dimenze je velikost báze a báze je největší LN množina v daném prostoru. Toto plyne ze Steinitzovy věty.

37) protože splňuje axiomy vektorového prostoru, dimenze je m*n

60) protože řešení homogenní soustavy je nulový vektor a ten je podprostorem každého prostoru

Offline

 

#4 19. 11. 2009 10:21 — Editoval PajaPDY (19. 11. 2009 10:29)

PajaPDY
Zelenáč
Příspěvky: 8
Reputace:   
 

Re: Linearní algebra - pomoc s otázkami

A prosím někdo další nějaká další otázka? Díky

Třeba 4 a 8, jinak dalo by se použít:

5: násobením dvou komplexně sdružených čísel dostáváme pouze reálná čísla, násobení reálných čísel dává také pouze reálná čísla.

6: Protože komplexní kořeny jsou vždy sdružené a jejich tedy sudý počet. Je-li polynom lichého stupně, musí být proto alespoň jeden kořen reálný.

7: Každý polynom lze zapsat jako součin kořenových činitelů. Pokud by bylo více kořenových činitelů, než je stupeň polynomu, dostali bychom jejich součinem polynom stupně vyššího.

Offline

 

#5 19. 11. 2009 10:53 — Editoval jelena (19. 11. 2009 22:33)

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Linearní algebra - pomoc s otázkami

PajaPDY napsal(a):

A prosím někdo další nějaká další otázka? Díky

něco snad tady: http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=11904

Navrhuji konkretní otázku vylosovat a zadat do samostatného tématu i s vlastním návrhem odpovědí (jinak zde bude jen zmátek)

EDIT: jeden z možných studijních zdrojů. nebo Užitečné odkazy

Pozdrav.

EDIT: opraven odkaz na skriptum pana P. Olšáka.

-----------
"Co by se jim libilo?" "Ktera skill je dulezita - cteni, psani atd.?" "jak si pamatujou veci - poslechem, videnim?"

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson