Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 06. 01. 2011 17:09

Matej1117
Příspěvky: 365
Reputace:   
 

taka cudna ciara

Ahojte ludia, prosim viem ze som otrava ale nasiel som dalsi zvlastny znak a neviem co znamena :( vyzera to takto: http://img.obrazok.com/taka_cudna_ciara.use1.jpg prosim vysvetli mi to niekto co to je dakujem.

Offline

 

#2 06. 01. 2011 17:18

Lukee
Administrátor
Místo: Opava
Příspěvky: 1850
Škola: UPOL, Informatika
Pozice: Roznašeč reklamních bannerů
Web
 

Re: taka cudna ciara


2+2=4

Offline

 

#3 06. 01. 2011 17:25

Matej1117
Příspěvky: 365
Reputace:   
 

Re: taka cudna ciara

Lukee vdaka za odkaz ale mne by sa to lepsie chapalo keby mi to niekto vysvetlil ako dostat to takto lebo vies na wikipedii je to popisane moc spisovne alebo ako to mam povedat ..

Offline

 

#4 06. 01. 2011 17:30

pizet
Místo: Levice/Praha
Příspěvky: 459
Reputace:   11 
 

Re: taka cudna ciara

↑ Matej1117: No integrály relatívne pokročilejšie záležitosti. Nedá sa to podľa mňa vysvetliť len tak. Povedal by som, že základy integrálneho počtu sú tak vyvrcholením stredoškolského učiva ... (nie?)


Do you follow my way? Or you just see a black stain swimming in the Milky Way ...
KSP je určený pre študentov základných a stredných škôl, ktorí majú záujem naučiť sa niečo z oblasti algoritmov, logických úloh, programovania a informatiky.

Offline

 

#5 06. 01. 2011 17:34

Hanis
Veterán
Místo: Brno
Příspěvky: 2650
Škola: PřF MUNI - Statistika a analýza dat
Pozice: Děvče pro všechno
Reputace:   148 
 

Re: taka cudna ciara

integrály se ani běžně na sš neučí, jsem na gymplu a v osonovách krom volitelných seminářů nejsou... bohužel, celá matematika je nějaké okrouhaná
zkrátka se jedná o znak inverzní operace k derivaci

Offline

 

#6 06. 01. 2011 17:38

Matej1117
Příspěvky: 365
Reputace:   
 

Re: taka cudna ciara

:( preco sa na strednej nic neuci? :( keby som bol v politike tak by som urobil taku reformu ze by ste videli.. no co uz aj tak sa spytam bratranca ktory bol na vyske, on mi to vysvetli dufam

Offline

 

#7 06. 01. 2011 17:41 — Editoval pizet (06. 01. 2011 17:43)

pizet
Místo: Levice/Praha
Příspěvky: 459
Reputace:   11 
 

Re: taka cudna ciara

↑ Hanis: No ale my to máme prebrať. Dokonca sme dostali jenu učebnicu -- Matematika Diferenciálny a integrálny počet pre 4. ročník gymnázií -- fakt totálne perfektná pre SŠ. Odvodenia a dôkazu sú tam úplne bežné. Ešte k tomu sú nejaké dokazovania zahrnuté v cvičeniach a cvičenia nie sú drilové ale na rozmýšľanie. Proste ... tak by mali vyzerať učebnice pre SŠ. Lebo všetko typu Zmaturuj! je proste odpad ... tam len tlačia do hlavy kaleráby.

↑ Matej1117: Vravím. My to na SŠ budeme preberať. Inak nevedel som, že aj v ČR je také naprd školstvo.

Viete čo? Ja mám v podstate šťastie lebo ja som posledný ročník, ktorý nezastihla reforma. I keď stále to nie je extra výhra, lebo štýl vyučovania matiky na SŠ mi nevyhovuje.


Do you follow my way? Or you just see a black stain swimming in the Milky Way ...
KSP je určený pre študentov základných a stredných škôl, ktorí majú záujem naučiť sa niečo z oblasti algoritmov, logických úloh, programovania a informatiky.

Offline

 

#8 06. 01. 2011 18:16 — Editoval hradecek (06. 01. 2011 18:16)

hradecek
Příspěvky: 772
Pozice: Student
Reputace:   25 
Web
 

Re: taka cudna ciara

↑ Matej1117:Myslím, že by si mal ísť o pár úrovní nižšie. Niekde si tuším písal, že nevieš čo je limita ;)...
↑ pizet:Sme dvaja.


Netrápte sa nad svojimi problémami s matematikou, môžem vás uistiť, že tie moje sú ešte väčšie. ~~Albert Einstein~~
Jak spozná člověk, že není pitomec ? - Moudrý člověk to nepozná nikdy a blbci je to jedno. ~~Jak přicházejí básnici o iluze~~
Někteří lidi se nikdy nezmění. Anebo se rychle změní a pak se zase rychle změní nazpátek. ~~Homer Simpson~~

Offline

 

#9 06. 01. 2011 19:53

Matej1117
Příspěvky: 365
Reputace:   
 

Re: taka cudna ciara

ano neviem co je limita ale chcel by som vediet ale tak nema mi to kto vysvetlit.. asi mi je sudene zomriet hlupy :(

Offline

 

#10 06. 01. 2011 19:55

Lukee
Administrátor
Místo: Opava
Příspěvky: 1850
Škola: UPOL, Informatika
Pozice: Roznašeč reklamních bannerů
Web
 

Offline

 

#11 06. 01. 2011 20:02 — Editoval Hanis (06. 01. 2011 20:04)

Hanis
Veterán
Místo: Brno
Příspěvky: 2650
Škola: PřF MUNI - Statistika a analýza dat
Pozice: Děvče pro všechno
Reputace:   148 
 

Re: taka cudna ciara

↑ pizet:
Já mám také učebnici "Matematika pro IV. ročník gymnázií", ve které je diferenciální i intgrační počet krásně vysvětlený včetně všech důkazů a ukázkových příkladů. Ta učebnice je z roku 1987, takže sice počítám s Kčs, což ale vůbec nevadí :-)
Osnovy se ale od té doby v ČR xkrát změnily, prakticky každá vláda (ministr) reformoval školství.
viz osnovy http://www.eucebnice.cz/matematika/osnovy2.htm
V osnovách je diferenciační počet, ale v "semináři", což v humanitních třídách není vůbec, na technických školách snad ano a gymnázia k tomu mají úplně jiný přístup. Na některch gymnáziích jsou humanitní/jazykové třídy; některý gymply jsou přímo zaměřené na matematiku apod. U nás si můžeme zvolit semináře z předmětů, ze kterých budeme maturovat a nadále je studovat, takže já se zrovna učím derivovat :-)

Ještě k problematice školství: neustále se mění počet hodin předmětu týdně. Ono je hezké napsat do osnov proberte toto a toto, jenže pak někdo změní (čti: sníží) počet hodin a objem látky se nezmění. Takže některé věci se hold neproberou, nebo např. v chemii, kde máme pracovat v laboratoři probíráme dál :(
Jak to vystihl jeden učitel po snížení hodin biologie ze 3 týdně na 2. "Tak co, kolegové, studentům zatajíme? Ryby nebo ptáky?"

Offline

 

#12 06. 01. 2011 20:12 — Editoval teolog (18. 01. 2011 21:50)

teolog
Místo: Praha
Příspěvky: 3497
Škola: MFF + PřF UK
Pozice: Gymnázium Přírodní škola - učitel (M, Z)
Reputace:   167 
 

Re: taka cudna ciara

Já bych k tomu jen dodal toto:
Do roku 2009 (plus mínus jeden rok), se učilo podle jednotných školních osnov, které měly diferenciální počet jako doporučené rozšiřující učivo. Takže záleželo čistě na škole nebo na konkrétním učiteli, zda téma zařadil či ne. Někde to vypustili úplně, někde se to učí normálně a někde se to učí jen v rámci matematického semináře.

V současné době učí školy podle školních vzdělávacích programů, které si každá škola vytváří sama a měly by být zveřejněny na stránkách školy. Nicméně praxe zůstala víceméně stejná.

Ale jak píše kolega↑ Hanis:, skutečným problémem je časová dotace. Za posledních dvacet let se počet týdenních hodin matematiky stále snižuje ve prospěch cizích jazyků a nových předmětů (průřezová témata, člověk a svět práce, výchova ke zdraví, informatika atd.).

V praxi záleží na každém učiteli, kolik hodin matiky při tvorbě švp "vyboxoval".

Offline

 

#13 06. 01. 2011 20:16

Matej1117
Příspěvky: 365
Reputace:   
 

Re: taka cudna ciara

Lukee ty si jednoducho genius! Uz chapem co je to limita, tam je napisane ze je to cislo ku ktoremu sa nejaka postupnost blizi ale nikdy ju nedosiahne .. Dobre som to pochopil ? Tak napriklad ak mame postupnost 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 + ... tak tu je limita cislo 2 nie? Dobre som to pochopil? ved to je riadne jednoduche kokso a ja som cakal nieco uzasne silne na mozgove zavity :D

Offline

 

#14 06. 01. 2011 20:19

teolog
Místo: Praha
Příspěvky: 3497
Škola: MFF + PřF UK
Pozice: Gymnázium Přírodní škola - učitel (M, Z)
Reputace:   167 
 

Re: taka cudna ciara

↑ Matej1117:
Já osobně vnímám limitu dvojím způsobem.

První pojetí je skutečně poměrně jednoduché a pro účely střední školy dostačující.
Ale s touto představou jsem měl na vš problémy a pojem limity jsem ve sktečnosti plně pochopil až ve třetím ročníku.

Offline

 

#15 06. 01. 2011 20:22

Matej1117
Příspěvky: 365
Reputace:   
 

Re: taka cudna ciara

ja to chapem tak ze mame nejaku postupnost ktora sa ku niecomu blizi ale nikdy to nedosiahne. Dobre nie?  Napr. an=5n/(n+1) sa blizi ku cislu 5 ale nikdy to nebude 5, na tom webe ktory mi dal Lukee tam bol taky priklad a aj graf.. neviem co mas na mysli co by som tam este mal vidiet?

Offline

 

#16 06. 01. 2011 20:25

teolog
Místo: Praha
Příspěvky: 3497
Škola: MFF + PřF UK
Pozice: Gymnázium Přírodní škola - učitel (M, Z)
Reputace:   167 
 

Re: taka cudna ciara

↑ Matej1117:
Ano, to je limita posloupnosti. Pak ještě existuje limita funkce. Je s tím spojena řada dalších vlastnstí funkce jako je spojitost atd. Tím se netrapte, určitě Vás to nemine :)

Offline

 

#17 06. 01. 2011 20:26

Matej1117
Příspěvky: 365
Reputace:   
 

Re: taka cudna ciara

limitu funkcie si pozriem na tom webe tiez az ked prestudujem tuto limitu, na tom webe su totiz grafy a je tam toho ovela viac ale podstatu chapem.

Offline

 

#18 06. 01. 2011 20:29

Lukee
Administrátor
Místo: Opava
Příspěvky: 1850
Škola: UPOL, Informatika
Pozice: Roznašeč reklamních bannerů
Web
 

Re: taka cudna ciara

↑ Matej1117:
> „Limita posloupnosti představuje číslo, ke kterému se nějaká daná posloupnost čísel blíží, ale nikdy ji nedosáhne.“
Ono to není moc přesné, je to jednovětné shrnutí. Je to dál popsané. Třeba posloupnost a_i=1 má limitu 1. Limita posloupnosti ale asi není zase tak moc zajímavá, limita funkce je podstatnější.


2+2=4

Offline

 

#19 06. 01. 2011 21:29

pizet
Místo: Levice/Praha
Příspěvky: 459
Reputace:   11 
 

Re: taka cudna ciara

↑ Hanis:↑ teolog: No ale dá sa na to pozrieť ešte z tej lepšej stránky (čo je vlastne dobro v zle). Keď niekto chce, tak škola ho môže naučiť samostanej práce a samoštúdiu.

A mimochodom z biológie je perfektná genetika!


Do you follow my way? Or you just see a black stain swimming in the Milky Way ...
KSP je určený pre študentov základných a stredných škôl, ktorí majú záujem naučiť sa niečo z oblasti algoritmov, logických úloh, programovania a informatiky.

Offline

 

#20 06. 01. 2011 21:33

teolog
Místo: Praha
Příspěvky: 3497
Škola: MFF + PřF UK
Pozice: Gymnázium Přírodní škola - učitel (M, Z)
Reputace:   167 
 

Re: taka cudna ciara

↑ pizet:
Pěkná myšlenka.
Skoro bych řekl, že to je možná důležitější, než ty znalosti. Protože všem znalostem škola naučit stejně nemůže, ale aspoň naučí část a ke zbytku poskytne nástroje.

Offline

 

#21 06. 01. 2011 21:40 — Editoval LukasM (06. 01. 2011 23:03)

LukasM
Příspěvky: 3274
Reputace:   193 
 

Re: taka cudna ciara

↑ Matej1117:
Pozor, ten součet 1/2+1/4+1/8+... není posloupnost, to by už byla řada (což je nějak definovaná věc), a odpovídající posloupnost, jejíž limita je součtem této řady, by byla tzv. posloupnost částečných součtů, která je taky nějak definovaná... - to teď neřeš, je to zase o pár kroků dál (a ten součet není 2, ale 1).

Pokud něco, mělo by smysl mluvit o posloupnosti 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, ... (tedy formálně $(a_n)=\frac{1}{n}$), a její limita by byla nula - čím vyšší je n, tím blíž je odpovídající člen nule (a zvyšováním n se můžeme nule libovolně přiblížit), ale žádný člen není přímo nula.

Offline

 

#22 06. 01. 2011 21:53

Matej1117
Příspěvky: 365
Reputace:   
 

Re: taka cudna ciara

aha ok LukasM asi ti rozumiem, nieco si otom prestudujem vdaka

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson