Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahojte ludia, prosim viem ze som otrava ale nasiel som dalsi zvlastny znak a neviem co znamena :( vyzera to takto: http://img.obrazok.com/taka_cudna_ciara.use1.jpg prosim vysvetli mi to niekto co to je dakujem.
Offline
↑ Matej1117: No integrály relatívne pokročilejšie záležitosti. Nedá sa to podľa mňa vysvetliť len tak. Povedal by som, že základy integrálneho počtu sú tak vyvrcholením stredoškolského učiva ... (nie?)
Offline
integrály se ani běžně na sš neučí, jsem na gymplu a v osonovách krom volitelných seminářů nejsou... bohužel, celá matematika je nějaké okrouhaná
zkrátka se jedná o znak inverzní operace k derivaci
Offline
↑ Hanis: No ale my to máme prebrať. Dokonca sme dostali jenu učebnicu -- Matematika Diferenciálny a integrálny počet pre 4. ročník gymnázií -- fakt totálne perfektná pre SŠ. Odvodenia a dôkazu sú tam úplne bežné. Ešte k tomu sú nejaké dokazovania zahrnuté v cvičeniach a cvičenia nie sú drilové ale na rozmýšľanie. Proste ... tak by mali vyzerať učebnice pre SŠ. Lebo všetko typu Zmaturuj! je proste odpad ... tam len tlačia do hlavy kaleráby.
↑ Matej1117: Vravím. My to na SŠ budeme preberať. Inak nevedel som, že aj v ČR je také naprd školstvo.
Viete čo? Ja mám v podstate šťastie lebo ja som posledný ročník, ktorý nezastihla reforma. I keď stále to nie je extra výhra, lebo štýl vyučovania matiky na SŠ mi nevyhovuje.
Offline
↑ Matej1117:Myslím, že by si mal ísť o pár úrovní nižšie. Niekde si tuším písal, že nevieš čo je limita ;)...
↑ pizet:Sme dvaja.
Offline
↑ pizet:
Já mám také učebnici "Matematika pro IV. ročník gymnázií", ve které je diferenciální i intgrační počet krásně vysvětlený včetně všech důkazů a ukázkových příkladů. Ta učebnice je z roku 1987, takže sice počítám s Kčs, což ale vůbec nevadí :-)
Osnovy se ale od té doby v ČR xkrát změnily, prakticky každá vláda (ministr) reformoval školství.
viz osnovy http://www.eucebnice.cz/matematika/osnovy2.htm
V osnovách je diferenciační počet, ale v "semináři", což v humanitních třídách není vůbec, na technických školách snad ano a gymnázia k tomu mají úplně jiný přístup. Na některch gymnáziích jsou humanitní/jazykové třídy; některý gymply jsou přímo zaměřené na matematiku apod. U nás si můžeme zvolit semináře z předmětů, ze kterých budeme maturovat a nadále je studovat, takže já se zrovna učím derivovat :-)
Ještě k problematice školství: neustále se mění počet hodin předmětu týdně. Ono je hezké napsat do osnov proberte toto a toto, jenže pak někdo změní (čti: sníží) počet hodin a objem látky se nezmění. Takže některé věci se hold neproberou, nebo např. v chemii, kde máme pracovat v laboratoři probíráme dál :(
Jak to vystihl jeden učitel po snížení hodin biologie ze 3 týdně na 2. "Tak co, kolegové, studentům zatajíme? Ryby nebo ptáky?"
Offline
Já bych k tomu jen dodal toto:
Do roku 2009 (plus mínus jeden rok), se učilo podle jednotných školních osnov, které měly diferenciální počet jako doporučené rozšiřující učivo. Takže záleželo čistě na škole nebo na konkrétním učiteli, zda téma zařadil či ne. Někde to vypustili úplně, někde se to učí normálně a někde se to učí jen v rámci matematického semináře.
V současné době učí školy podle školních vzdělávacích programů, které si každá škola vytváří sama a měly by být zveřejněny na stránkách školy. Nicméně praxe zůstala víceméně stejná.
Ale jak píše kolega↑ Hanis:, skutečným problémem je časová dotace. Za posledních dvacet let se počet týdenních hodin matematiky stále snižuje ve prospěch cizích jazyků a nových předmětů (průřezová témata, člověk a svět práce, výchova ke zdraví, informatika atd.).
V praxi záleží na každém učiteli, kolik hodin matiky při tvorbě švp "vyboxoval".
Offline
Lukee ty si jednoducho genius! Uz chapem co je to limita, tam je napisane ze je to cislo ku ktoremu sa nejaka postupnost blizi ale nikdy ju nedosiahne .. Dobre som to pochopil ? Tak napriklad ak mame postupnost 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 + ... tak tu je limita cislo 2 nie? Dobre som to pochopil? ved to je riadne jednoduche kokso a ja som cakal nieco uzasne silne na mozgove zavity :D
Offline
↑ Matej1117:
Já osobně vnímám limitu dvojím způsobem.
První pojetí je skutečně poměrně jednoduché a pro účely střední školy dostačující.
Ale s touto představou jsem měl na vš problémy a pojem limity jsem ve sktečnosti plně pochopil až ve třetím ročníku.
Offline
ja to chapem tak ze mame nejaku postupnost ktora sa ku niecomu blizi ale nikdy to nedosiahne. Dobre nie? Napr. an=5n/(n+1) sa blizi ku cislu 5 ale nikdy to nebude 5, na tom webe ktory mi dal Lukee tam bol taky priklad a aj graf.. neviem co mas na mysli co by som tam este mal vidiet?
Offline
↑ Matej1117:
Ano, to je limita posloupnosti. Pak ještě existuje limita funkce. Je s tím spojena řada dalších vlastnstí funkce jako je spojitost atd. Tím se netrapte, určitě Vás to nemine :)
Offline
↑ Matej1117:
> „Limita posloupnosti představuje číslo, ke kterému se nějaká daná posloupnost čísel blíží, ale nikdy ji nedosáhne.“
Ono to není moc přesné, je to jednovětné shrnutí. Je to dál popsané. Třeba posloupnost a_i=1 má limitu 1. Limita posloupnosti ale asi není zase tak moc zajímavá, limita funkce je podstatnější.
Offline
↑ Hanis:↑ teolog: No ale dá sa na to pozrieť ešte z tej lepšej stránky (čo je vlastne dobro v zle). Keď niekto chce, tak škola ho môže naučiť samostanej práce a samoštúdiu.
A mimochodom z biológie je perfektná genetika!
Offline
↑ pizet:
Pěkná myšlenka.
Skoro bych řekl, že to je možná důležitější, než ty znalosti. Protože všem znalostem škola naučit stejně nemůže, ale aspoň naučí část a ke zbytku poskytne nástroje.
Offline
↑ Matej1117:
Pozor, ten součet 1/2+1/4+1/8+... není posloupnost, to by už byla řada (což je nějak definovaná věc), a odpovídající posloupnost, jejíž limita je součtem této řady, by byla tzv. posloupnost částečných součtů, která je taky nějak definovaná... - to teď neřeš, je to zase o pár kroků dál (a ten součet není 2, ale 1).
Pokud něco, mělo by smysl mluvit o posloupnosti 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, ... (tedy formálně ), a její limita by byla nula - čím vyšší je n, tím blíž je odpovídající člen nule (a zvyšováním n se můžeme nule libovolně přiblížit), ale žádný člen není přímo nula.
Offline