Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Prosím o konzultaci: zadání úlohy je určete rovnici lin.funkce, jejíž graf prochází body A a B. Určete, zda je funkce rostoucí či klesající...
nakreslila jsem dceři polopatě graf a vím, že obecná rovnice je y=kx+q. Já mám zadány body A(1,5) a B(-2,0)A tím jsem skončila. Můžete mi někdo poradit, jak se mám hnout dál z místa? MOC DĚKUJI
Offline
↑ Markéta1975: dosadit body do rovnic a vyřešit soustavu 2 lin. rovnic
Offline
Přímka o rovnici y = kx + q je klesající právě tehdy kdy je k (směrnice) menší než nula.
Pomocí derivací se dá ukázat že derivace kx + q je k. Tangens úhlu který daná přímka svírá s osou x je roven k. Pokud je k záporné, je úhel z intervalu 90;180 tudíž je klesající. Nebo prostě jednoduše, tam kde má jakákoliv funkce zápornou derivaci, tam je klesající
Offline
↑ Freedy:Omlouvám se, ale to už jsem totálně mimo ...oni s lin.funkcemi obecně teprve začínají, takže tangens asi nepřichází v úvahu, ale nevím...zatím tam mají jen příklady A:(-3,0) B:(0,1)
A:0=-3k+q
B:1=0k+q
A:0=-3k+1
k=1/3
y=1/3x+1
ale já vůbec nevím, jak se k tomu dostali
Offline
↑ Markéta1975:
V lineárních rovnicích se používá spíše předpis (předpis
se používá spíše v analytické geometrii na střední škole, ale není to špatně, je to jen jiné označení)
Bod má souřadnice a oba body leží na grafu, tedy:
Řeším soustavu rovnic o dvou neznámých.
Dostávám:
Předpis tedy bude:
To co píše ↑ Freedy: na základní školu opravdu nepatří! Dokonce ani ne na některé střední (derivace se běžně neučí), ale tak možná na gymnázium.
Určení toho, zda je rostoucí nebo klesající se provádí:
a) z grafu - vynesu zadané body a spojím, jelikož grafem je přímka a dva body pro určení přímky stačí
b) podle koeficientu - rostoucí
- konstantní
- klesající
Z toho je jasné, že tato funkce je rostoucí, jelikož koeficient a je v tomto případě .
Offline
↑ Markéta1975:
Bod je , v tomto případě:
x=-3
y=0
Předpis lineární funkce:
Dosadím:
Teď už by mělo být jasnější, jak dosadit.
To stejné s druhým bodem a takto získané rovnice řešit jako soustavu a dosadit potom do předpisu funce (viz výše)
Offline
↑ janca361:Graf jsem narýsovala a za radu MOC děkuji
Offline
↑ Freedy:
Hele nevím, hádám z toho, že ve státní maturitě nejsou (byť je taková jaká je), stejně tak nejsou v plánované matematice plus, kde je gymnaziální učivo (podle toho co vím) až na diferenciální a integrální počet. Ale to nechť mě někdo opraví a navíc to patří jinak (někde v ostatním na to určitě bude vhodné téma).
Offline
Zdravím,
:-) co tak kacířského vnesl na ZŠ kolega Freedy (tedy až na "derivace mohli"), že mu kolegyně Janča v tomto tématu přidělila zápornou reputaci? Nechám mu to jako bojovou trofej.
Freedy napsal(a):
Přímka o rovnici y = kx + q je klesající právě tehdy kdy je k (směrnice) menší než nula.
Pomocí derivací se dá ukázat že derivace kx + q je k. Tangens úhlu který daná přímka svírá s osou x je roven k. Pokud je k záporné, je úhel z intervalu 90;180 tudíž je klesající. Nebo prostě jednoduše, tam kde má jakákoliv funkce zápornou derivaci, tam je klesající
Tak, prosím, ukažte tuto myšlenku bez derivací, jen prostředky ZŠ. Děkuji.
Offline
↑ jelena:
Ahoj Jeleno,
spíš mi jde o to, že jsme v sekci ZŠ a z příkladu je jasné, že píše pravděpodobně maminka nějakého dítka, z toho soudím, že to opravdu bude ve správné sekci.
Dojít sem s derivacemi mi přišlo hodně mimo.
Stejně jako tahat derivace na ZŠ (viz ↑ můj názor:). Nevím, jak je to na jiných školách s derivacemi, Freedy se mohl vyjádřit.
Offline
↑ janca361:
Také zdravím :-)
To ano, není třeba strašit i tak uběhanou maminku ještě i derivaci, ale přidělovat kolegovi (-) je kruté, navíc debatu o derivacích v sekci ZŠ jsme měli.
Nevím, jak je to na jiných školách s derivacemi
z historických pramenů víme, že s kolegou Marianem jsme derivovali v 16. A zrovna kolega Marian prosazuje, aby to, co jde vysvětlit metody ZŠ, bylo tak i řešeno - viz ↑ moje výzva:
Offline