Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 09. 01. 2014 18:06 — Editoval Markéta1975 (09. 01. 2014 18:10)

Markéta1975
Zelenáč
Příspěvky: 3
Škola: SEŠ 1993
Reputace:   
 

Lineární funkce a graf

Prosím o konzultaci: zadání úlohy je určete rovnici lin.funkce, jejíž graf prochází body A a B. Určete, zda je funkce rostoucí či klesající...
nakreslila jsem dceři polopatě graf a vím, že obecná rovnice je y=kx+q. Já mám zadány body A(1,5) a B(-2,0)A tím jsem skončila. Můžete mi někdo poradit, jak se mám hnout dál z místa? MOC DĚKUJI

Offline

 

#2 09. 01. 2014 18:11

mikl3
Příspěvky: 2635
Škola: FS ČVUT (12-16, TZSI, Bc.)
Pozice: Studuji magisterske
Reputace:   78 
 

Re: Lineární funkce a graf

↑ Markéta1975: dosadit body $[x,y]$ do rovnic a vyřešit soustavu 2 lin. rovnic

Offline

 

#3 09. 01. 2014 18:12

Freedy
Místo: Praha
Příspěvky: 2726
Škola: MFF UK (15-18, Bc.)
Pozice: student
Reputace:   166 
 

Re: Lineární funkce a graf

Přímka o rovnici y = kx + q je klesající právě tehdy kdy je k (směrnice) menší než nula.

Pomocí derivací se dá ukázat že derivace kx + q je k. Tangens úhlu který daná přímka svírá s osou x je roven k. Pokud je k záporné, je úhel z intervalu 90;180 tudíž je klesající. Nebo prostě jednoduše, tam kde má jakákoliv funkce zápornou derivaci, tam je klesající


L'Hospitalovo pravidlo neexistuje. Byl to výsledek Johanna Bernoulliho

Offline

 

#4 09. 01. 2014 18:18

Markéta1975
Zelenáč
Příspěvky: 3
Škola: SEŠ 1993
Reputace:   
 

Re: Lineární funkce a graf

↑ Freedy:Omlouvám se, ale to už jsem totálně mimo ...oni s lin.funkcemi obecně teprve začínají, takže tangens asi nepřichází v úvahu, ale nevím...zatím tam mají jen příklady A:(-3,0) B:(0,1)
A:0=-3k+q
B:1=0k+q
A:0=-3k+1
k=1/3
y=1/3x+1

ale já vůbec nevím, jak se k tomu dostali

Offline

 

#5 09. 01. 2014 18:27

janca361
.
Příspěvky: 3284
 

Re: Lineární funkce a graf

↑ Markéta1975:
V lineárních rovnicích se používá spíše předpis $y=ax+b$ (předpis $y=kx+q$ se používá spíše v analytické geometrii na střední škole, ale není to špatně, je to jen jiné označení)
Bod má souřadnice $[x,y]$ a oba body leží na grafu, tedy:
$5=a \cdot 1 +b \\
0=a \cdot (-2)+b$
Řeším soustavu rovnic o dvou neznámých.
Dostávám:
$a=\frac{5}{3}$
$b=\frac{10}{3}$
Předpis tedy bude:
$y=\frac{5}{3}x+\frac{10}{3}$

To co píše ↑ Freedy: na základní školu opravdu nepatří! Dokonce ani ne na některé střední (derivace se běžně neučí), ale tak možná na gymnázium.

Určení toho, zda je rostoucí nebo klesající se provádí:
a) z grafu - vynesu zadané body a spojím, jelikož grafem je přímka a dva body pro určení přímky stačí
b) podle koeficientu $a$
$a>0$ - rostoucí
$a=0$ - konstantní
$a<0$ - klesající

Z toho je jasné, že tato funkce je rostoucí, jelikož koeficient a je v tomto případě $\frac{5}{3}$.

Offline

 

#6 09. 01. 2014 18:37

janca361
.
Příspěvky: 3284
 

Re: Lineární funkce a graf

↑ Markéta1975:
Bod je $Z[x,y]$, v tomto případě: $A[-3,0]$
x=-3
y=0
Předpis lineární funkce: $y=ax+b$
Dosadím:
$0=a \cdot (-3) +b$

Teď už by mělo být jasnější, jak dosadit.
To stejné s druhým bodem a takto získané rovnice řešit jako soustavu a dosadit potom do předpisu funce (viz výše)

Offline

 

#7 09. 01. 2014 18:38

Markéta1975
Zelenáč
Příspěvky: 3
Škola: SEŠ 1993
Reputace:   
 

Re: Lineární funkce a graf

↑ janca361:Graf jsem narýsovala a za radu MOC děkuji

Offline

 

#8 10. 01. 2014 14:37

Freedy
Místo: Praha
Příspěvky: 2726
Škola: MFF UK (15-18, Bc.)
Pozice: student
Reputace:   166 
 

Re: Lineární funkce a graf

derivace na střední školu patří a dle mého názoru by se mohli objevit teoreticky i na základní.


L'Hospitalovo pravidlo neexistuje. Byl to výsledek Johanna Bernoulliho

Offline

 

#9 10. 01. 2014 18:47

janca361
.
Příspěvky: 3284
 

Re: Lineární funkce a graf

↑ Freedy:
Hele nevím, hádám z toho, že ve státní maturitě nejsou (byť je taková jaká je), stejně tak nejsou v plánované matematice plus, kde je gymnaziální učivo (podle toho co vím) až na diferenciální a integrální počet. Ale to nechť mě někdo opraví a navíc to patří jinak (někde v ostatním na to určitě bude vhodné téma).

Offline

 

#10 11. 01. 2014 11:38

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Lineární funkce a graf

Zdravím,

:-) co tak kacířského vnesl na ZŠ kolega Freedy (tedy až na "derivace mohli"), že mu kolegyně Janča v tomto tématu přidělila zápornou reputaci? Nechám mu to jako bojovou trofej.

Freedy napsal(a):

Přímka o rovnici y = kx + q je klesající právě tehdy kdy je k (směrnice) menší než nula.

Pomocí derivací se dá ukázat že derivace kx + q je k. Tangens úhlu který daná přímka svírá s osou x je roven k. Pokud je k záporné, je úhel z intervalu 90;180 tudíž je klesající. Nebo prostě jednoduše, tam kde má jakákoliv funkce zápornou derivaci, tam je klesající

Tak, prosím, ukažte tuto myšlenku bez derivací, jen prostředky ZŠ. Děkuji.

Offline

 

#11 12. 01. 2014 20:16

janca361
.
Příspěvky: 3284
 

Re: Lineární funkce a graf

↑ jelena:
Ahoj Jeleno,
spíš mi jde o to, že jsme v sekci ZŠ a z příkladu je jasné, že píše pravděpodobně maminka nějakého dítka, z toho soudím, že to opravdu bude ve správné sekci.
Dojít sem s derivacemi mi přišlo hodně mimo.
Stejně jako tahat derivace na ZŠ (viz ↑ můj názor:). Nevím, jak je to na jiných školách s derivacemi, Freedy se mohl vyjádřit.

Offline

 

#12 12. 01. 2014 20:58

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Lineární funkce a graf

↑ janca361:

Také zdravím :-)

To ano, není třeba strašit i tak uběhanou maminku ještě i derivaci, ale přidělovat kolegovi (-) je kruté, navíc debatu o derivacích v sekci ZŠ jsme měli.

Nevím, jak je to na jiných školách s derivacemi

z historických pramenů víme, že s kolegou Marianem jsme derivovali v 16. A zrovna kolega Marian prosazuje, aby to, co jde vysvětlit metody ZŠ, bylo tak i řešeno - viz ↑ moje výzva:

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson