Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 20. 12. 2014 11:34 — Editoval jelena (20. 12. 2014 11:39)

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Internetová mat. olympiada FSI VUT Brno - úloha 7

Zdravím, kolegové,

berte to, prosím, s rezervou (běžně hlavové kapacity moc nemám, teď i tu trochu, co mám, zaměstnávám "nezapomenout koupit kvasnice"). Kolega (trochu oklikou) diskutoval řešení úlohy 7 - viz odkaz (oficiální řešení je s využitím rozkladu polynomu na součin a zápisem členů posloupnosti - to mám v podstatě stejně a k tomu dotaz nemám).

úloha napsal(a):

Mějme kubickou rovnici x 3 − 45x 2 + 594x + k = 0. Určete hodnotu parametru k, pokud víte, že
kořeny této rovnice jsou tři po sobě jdoucí členy aritmetické posloupnosti.

Ovšem kolega má k dispozici řešení, kde se využívá derivace funkce, některé momenty (o počtu kořenů kubického polynomu, o možném tvaru grafu funkce + vyšetření funkce, o vzdálenosti kořenů) nejsou nejasné.
Ale klíčové je, zda z $f(m)=-f(n)$ plyne, že inflexní bod (vyšetřený druhou derivaci) je zároveň prostřední kořenem polynomu a jedním z kořenů zadané rovnice. Potom tuto hodnotu dosadím do zadání a rovnou vypočtu $k$.

Představím si, jak kreslíme nad sebou graf funkce, graf 1. derivace, graf 2. derivace, další souvislosti z vyšetření také si představím, ale zda z faktu, že vzdálenost kořenů je stejná (ze zadání), mám polohy extrému ($m$, $n$ -  na ose x), mohu využit v této úloze 2. derivaci pro střed úsečky mezi extrémy=prostřední kořen. Pokud možné - přímo definici.

Děkuji velice, nehoří :-)

Offline

 

#2 21. 12. 2014 17:22 — Editoval vanok (22. 12. 2014 05:44)

vanok
Příspěvky: 14451
Reputace:   741 
 

Re: Internetová mat. olympiada FSI VUT Brno - úloha 7

Pozdravujem ↑ jelena:,
Poznamka:
V danom ( neuplnom)rieseni, (ktore je ozaj velmi neuplne ) su po doplneni, dane zaujimave prkvky, pouzitelne na jedno riesenie problemu.
Da sa doplnit napr. takto:
Akoze tri korene rovnice p,q, r (ich oznacenie moze byt vybrate lubovolne!) tvoria aritmeticku postupnost troch po sebe iducich clenov,
mame p= q-s, r=q+s. Viete nam da p+q+r=3q=45, co da q= 15.
( co umozni tiez po studiu sucinu (x-p)(x-q)(x-r) najst symetrie grafu f)
Vdaka tomu metoda ktoru mal na mysli autor naznaceneho riesenia je jasna...

No vsak, tato metoda sa mi nezda velmi pristupna beznemu stredoskolakovy.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#3 22. 12. 2014 09:34

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Internetová mat. olympiada FSI VUT Brno - úloha 7

↑ vanok:

Zdravím a děkuji za reakci. Mohli bych tedy úlohu přeformulovat takto:

Dokažte (nebo vyvraťte), že jeden z kořenů kubické polynomu $f(x)=x^3+a_1x^2+a_2x+a_3$, o kterém víme, že jeho kořeny tvoří tři po sobě jdoucí členy aritmetické posloupnosti, je zároveň inflexním bodem funkce f(x)? Moje prosba byla - prostředky diferenciálního počtu, ale i jak navrhuje kolega vanok v předchozím příspěvku.

[b]( co umozni tiez po studiu sucinu (x-p)(x-q)(x-r) najst symetrie grafu f)

Výpočet touto cestou dává správný výsledek, ale něco je na vodě. [/b]

Pro středoškolské využití (předpokládám, že olympiádu toho typu nepovinně řeší vážnější zájemce o matematiku), bych viděla využití v zápisu členů posloupnosti, jak navrhuješ  "Akoze tri korene rovnice $p,q, r$ tvoria aritmeticku postupnost troch po sebe iducich clenov, mame $p= q-s$, $r=q+s$".

Potom s tím můžeme pracovat jako voficiálním řešení(zadání 7), nebo jak mám v 2. polovině zprávy. Nebo využit Vietovy vzorce (pokud umíme), nebo k jejich obdobě dojdeme postupným roznásobováním součinu a porovnáním koeficientů u příslušných mocnin x.

Další možnost - pro neznámé $q, s, k$ (prostřední člen, diference, parametr k) sestavit soustavu 3 rovnic pro 3 kořeny $q-s, q+s, q$ (dosazením do $x^3-45x^2 + 594x + k = 0$. Soustava je obtížná k řešení, ale řešitelná (alespoň s využitím nástrojů WA).

Děkuji za další příspěvky, nijak to nespěchá.

Offline

 

#4 22. 12. 2014 10:37 — Editoval vanok (22. 12. 2014 10:52)

vanok
Příspěvky: 14451
Reputace:   741 
 

Re: Internetová mat. olympiada FSI VUT Brno - úloha 7

↑ jelena:,
Nie je az taka obtiazna ( ta rovnica), vsak q=15 je jeden z korenov (Viete), dosadenim f(15)=0, to da k, a potom f(x)=(x-15)x(pol. 2° )...
Bod inflexie je tiez dosledok symetrie grafu okolo korena q=15.
(geometricky je to bod v ktorom dotycnica prechadza graf krivky).
( to riesenie z derivaciou, zneuziva !!! , to co sa vidi vdaka geometrickej interpretacii... a pouziva krlkolomne vypocty, a na viac nie je kompletne, a ako som vysie naznacil nie je pristupne intiituvne normalnemu stredoskolakovy... I keby bol genius, tak bez diferecialneho poctu, by ho nemohol objavit...)


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#5 22. 12. 2014 11:25

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Internetová mat. olympiada FSI VUT Brno - úloha 7

↑ vanok:

děkuji, o soustavě rovnic (úplně ne závěr) jsem napsala jako o jednom z možných postupů, pokud bych nevymyslela rozklad na součin a nevybavila Vietovy vzorce. Soustava rovnic by byla "nejméně efektivní cesta".

Vietovy vzorce pro kubicky polynom - nejvíce efektivní pro použití SŠ, ale není jistota, že je známá. Střední cesta - součin $(x-x_1)(x-x_2)(x-x_3)=0$ (s využitím označení jednotlivých kořenů $q-s, q+s, q$) a porovnání koeficientů u stejných mocnin - reálně využitelná na SŠ i bez širších znalostí.

vanok napsal(a):

( to riesenie z derivaciou, zneuziva !!! , to co sa vidi vdaka geometrickej interpretacii... a pouziva krlkolomne vypocty, a na viac nie je kompletne

také tak vidím a proto jsem založila i toto téma.

vsak q=15 je jeden z korenov (Viete), dosadenim f(15)=0, to da k, a potom f(x)=(x-15)x(pol. 2° )...
Bod inflexie je tiez dosledok symetrie grafu okolo korena q=15.
(geometricky je to bod v ktorom dotycnica prechadza graf krivky).

to bych viděla jako dobrý podnět pro středoškoláka, co o problém má zájem a má základy diferenciálního počtu. Ale shodneme se, že jen tak se to použit nedá - bez důkazu a bez odůvodnění.

Děkuji moc za zájem o téma.

Jelena.

Offline

 

#6 22. 12. 2014 12:24

vanok
Příspěvky: 14451
Reputace:   741 
 

Re: Internetová mat. olympiada FSI VUT Brno - úloha 7

Pozdravujem ↑ jelena:
Este mala doplnujuca poznamka.
Bod inflexie: pouzitie geometrickej interpretacie ( ako aj intuicii) zavisi od sposobu vyucovania co sa tyka grafov funkcii. Mozno  to (napr dat do suvisu : parna funkcia= jej graf je.... atd) by iste pomohlo  amaterom matematiky. 
No ale zastavit sa na mnozine bodov, co sa tyka grafov funkcii....= zabudnut na nieco podstatne.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson