Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím,
projíždím si testy studijních předpokladů a nechápu v nich pár příkladu (v numerickém myšlení). Jeden z nich je ten na obrázku zde:
Mohl by mi to prosím někdo vysvětlit. Vím že je to rovnice, ale nechápu jak mám jako počítat z obrázky?
Děkuji za váš čas
Offline
Ahoj ↑ Eridan:
Řekla bych, že jde o skrytý význam těchto obrázků. Hned na první pohled mi z toho vypadlo toto:
příklad se srdíčkem je
příklad s hvězdičkou je
dál už to určitě zvládneš ;)
Offline
Ahoj
Je to iba take hadanie ako na IQ....
Tak
Tak teraz ti ostavaju vyskusat 4 dvojice.... Jej funguje to.....
Kde davaju take hracky?
Offline
vanok - je to na oficiálních stránkách Masarykovi University, kde je možné si udělat interaktivní test TSP a z toho to je.
Jinak super už chápu kde se vzali ty výsledky těch čísel (i když pořád nechápu jak jste na to přišli, že se to má odmocňovat, ale asi jsem prostě dement a musím se s tím smířit), ale pořád nechápu ty písmena (a + b = 8). To se jako vzalo kde? Jak můžou dat písmena výsledek v čísle?
Prosím o opravdu podrobné vysvětlení. Vím že pro vás je to hračka, ale já si v matematice připadnu jako Penny když se baví se Sheldonem. Prostě jiná dimenze.
Offline
↑ Eridan:
Musíš přijít na operaci, pomocí které získáš z těch dvou zadaných čísel daný výsledek, a ta operace je stejná v příkladech s hvězdičkou a stejná v příkladech se srdíčkem.
Hvězdička - obě čísla dáš do závorky a to celé na druhou
Srdíčko - každé číslo dáš na druhou a sečteš
Offline
Presne tak, ako radi ↑ Elisa:.
Pracuje sa na modeloch a predpoklada sa ze ten je dost lahko viditelny. podla toho co sme uhadli....cize a+b=8
Pocet moznych dvojic je 4, lebo 8=1+7=2+6=3+5=4+4.... Co to da pre srdiecka?
To ukaze co je nemozne.......
Offline
ahoj ↑ vanok:,
takové "hračky" se u nás nazývají testy studijních předpokladů a na některých VŠ rozhodují o přijetí nebo nepřijetí uchazeče. Copak o to, tento příklad má možná ještě něco do sebe, ale já jsem jednou narazil na "hračku", nadepsanou "ověření numerického myšlení" a stálo tam:
Které číslo nepatří mezi ostatní?
2
3 4
5 6 8
a to je opravdu silná káva... Ještě že už mám VŠ za sebou.
(možná, že už jsem to sem někdy psal - v tom případě se omlouvám, to víte, přátelé, skleróza postupuje...)
Offline
↑ Eridan:
Ale veď aj
sú "zástupcovia" čísel, sú to takzvané premenné. V skutočnosti sú to čísla, ibaže my nepoznáme ich hodnotu.
Miesto slov dve čísla také, ktorých druhá mocnina súčtu je 64 sa napíše .
Do akej školy chodíš a do ktorého ročníka?
Offline
ahoj ↑ Eridan:,
vidím, že téma není ještě uzavřeno, tak jenom poznámku: Během několika dnů je toto už asi třetí nebo čtvrtá úloha TSP, která není korektní. Mám-li obecně nějaké operace, o kterých vím jenom to, jak se značí, pak na otázku "které číslo nemůže patřit na místo otazníku", existuje jediná správná odpověď: na místě otazníku může být jakékoliv číslo příslušného oboru, takže žádná z nabízených odpovědí nemůže být správná. A sám budoucí student, jehož teď nutí k nesprávné odpovědi, se to dozví už v prvním ročníku studia (bude-li jeho oborem matematika).
Operaci * mohu definovat (například) jako (a+b)^2 a z poslední rovnice určit (například) a=b=4. No a srdíčko si pak můžu nadefinovat zcela libovolnou tabulkou se zadanými dvěma hodnotami, např:
1 2 3 4 5
______________________
1 | 0 0 0 0 0
2 | 0 0 0 0 0
3 | 0 0 0 25 0
4 | 0 0 0 x 0
5 | 26 0 0 0 0
A na pozici [4;4], tj. místo x, můžu napsat zcela libovolné číslo. Tedy například 54 nebo klidně aktuální letopočet.
Offline
↑ Eratosthenes:
Asi se tiše předpokládá, že a*b je nějaká hezká spojitá funkce.
Mě spíš zajímá ta pyramida, patří tam ta 8 nebo ne? :D
Offline
↑ Sherlock:
Zdravím, 8 je v pořádku, do pyramidy nepatří 4 :-)
Offline
↑ jelena:,
Ta pyramida je ozaj zabavna
Skoro na kazdu odpoved sa najdu argumenty
No to na skuske je ozaj psychotragedia.😀
Offline
↑ Sherlock:
no - spojitá funkce s definičním oborem , to je fakt něco :-)
K té pyramidě: osmička tam patří, nepatří tam čtverka. Měl jsem jenom klíč bez vysvětlení, a tak jsem si lámal hlavu proč. Přišel na to můj malý synovec, který tenkrát "studoval" první třídu ZŠ: čtverka nemá oblouček...
Offline
↑ Eratosthenes: :-) evidentně necvičíte TSP dostatečně (já jsem 4 vyloučila - ↑ př. 14:)
Ale pozor na to - pyramida vyžaduje jiný přístup, než číselná řada, proto teď vylučuji 2. V zásobách ještě mám stále nedořešenou úlohu pro zápis do ZŠ.
-------------------------------
↑ vanok:, ↑ Eratosthenes: více vážně - nevím jak vy, ale jsem dosud neviděla (nehledala) nějaký rozbor nebo odůvodnění - proč TSP (OSP) musí mít zrovna takovou skladbu. K ověřování IQ jsem se třeba dostala a podle vysvětlení mi bylo řečeno, že správný test je uspořádán tak, že člověk průměrné inteligence dojde do určitých bodů v každém okruhu. Tím se cca ověří, že není třeba řešit problém způsobený podprůměrnou inteligenci, nebo naopak nadprůměr je určitým vodítkem, že člověk některé věcí vnímá jinak, chová se jinak apod. než opět průměr.
Ale zde mi to jasné není - není lepším studijním předpokladem schopnost soustavně pracovat nad materiálem (což se např. ověřuje v části "pochopení textu") nebo bohatá slovní zásoba (verbální testy) + řekneme kontrola, že uchazeč ovládá základy přírodovědných a jiných oboru v nějaké základní hladině (tedy vidět v souboru čísel číselnou řadu je "zdravější", než vidět obloučky). Jakási kreativita a schopnost vidět věci jinak snad je vyžadována někdy jinde, než v "základním" (ne výběrovém) VŠ studiu.
Nenarazili jste na nějaké rozumné odůvodnění skladby TSP? Děkuji, zdravím.
Offline
Ahoj ↑ Eratosthenes:,
To je to vysvelenie, co je uplna hroza pre matematika.
Su dobre zname aj ine takisto hrozne priklady
Aspon jeden, autor si napise cisla od 0, do 9. (Potom si ich napise slovamy, v lexikografickom poriadku ... v jazyku jeho vyberu 😀) a vyberie zo svojho zoznamu napr. 4 po sebe iduce (ale nie poslesdnu moznu stvoricu ) napise ich v ciselnej forme. A otazka je: Najdi nasledujuce cislo z tychto cisiel .,.,.,.,x
Podobnu otazku najdeme u viacerich autotov knih matematiky zo zaciatku ZS.
A taketo knihy sluzia, podla mojho nazoru, na znechutenie od matematiky nadanych deti.
Offline
ahoj ↑ jelena:,
na žádné vysvětlení jsem nenarazil a ani narazit nemohl. Kdysi za mnou přišel syn od jednoho mého známého, že to bude muset absolvovat a že vůbec neví, co s tím. Bez přípravy jsem ho nechal udělat jeden test - dosáhl 21 bodů. Pak jsem to s ním prošel a prozradil několik levných triků - rozlišovaly se obloučky a ne-obloučky jako u těch čísel (pozor, změna - byl tam trojúhelník z písmenek!) různé hříčky na téma Pascalův trojúhelník (jenom místo součtu fungoval součin nebo rozdíl), doplnění čísla do posloupnosti - odhalení jednoduchého vzorečku typu 2*n+1, posloupnost a la Fibonacci (opět varianta se součinem), vysvětlil pravdivost konjunkce, disjunkce apod. Po čtvrthodině této "přípravy" absolvoval jinou cvičnou sadu - dosáhl 59 bodů a správně měl mít dvaašedesát, protože v sadě byly tři chyby toho nejhrubšího logického zrna.
Pokud to tedy opravdu testuje studijní předpoklady, tak ty jeho stouply během dvaceti minut třikrát...
Účely vidím dva:
1. Univerzita nemůže vzít všechny, takže si potřebuje vybrat. Je jí celkem jedno jak, tak páchá tyto ohavnosti, které slouží k výběru více méně náhodnému.
2. TSP jsou dobrou příležitostí pro pořádání "přípravných kurzů TSP". Pokud by to byly normální přijímačky, musel by se připravit seriózní opakovací kurs, což je těžká dřina. Proč by to dnes někdo dělal? Takto stačí půl roku za těžké prachy vysvětlovat těch několik fint, které já jsem vysvětlil za čtvrt hodiny a zadarmo...
Offline
Pokud to tedy opravdu testuje studijní předpoklady, tak ty jeho stouply během dvaceti minut třikrát...
nestouply :-) on předpoklady měl, jen o tom ještě nevěděl. Tuto zkušenost mám - dokud jsem ještě doučovala a připravovala na přijímačky, tak také se donesly TSP, Hodna dcera také psala (Opava má docela na MU spad). Něco se vysvětlilo, některé techniky se ukázaly, něco se odvodilo z výsledků apod.) (podrobně to zde popisuji, už jen pro sestavu diskutujících jsem si teď početla :-) ).
1. Univerzita nemůže vzít všechny,
mně to vlastně vypadlo, že je možné podívat neomezeně přihlášek, tedy opravdu je nával velký. Naštěstí jsou i jiné vhodné školy s normálním systémem výběru, u nás zejména je v kurzu VUT.
K věci - nemohli bychom se vzchopit a nějak posunout kolegův problém? Děkuji velice.
Offline