Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 30. 09. 2015 19:41

Eridan
Zelenáč
Příspěvky: 8
Reputace:   
 

TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

Zdravím,

projíždím si testy studijních předpokladů a nechápu v nich pár příkladu (v numerickém myšlení). Jeden z nich je ten na obrázku zde: //forum.matweb.cz/upload3/img/2015-09/34834_rovnice.png

Mohl by mi to prosím někdo vysvětlit. Vím že je to rovnice, ale nechápu jak mám jako počítat z obrázky?

Děkuji za váš čas

Offline

 

#2 30. 09. 2015 20:07

xstudentíkx
Příspěvky: 962
Škola: VŠE
Pozice: student
Reputace:   26 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

Ahoj ↑ Eridan:

Řekla bych, že jde o skrytý význam těchto obrázků. Hned na první pohled mi z toho vypadlo toto:

příklad se srdíčkem je $3^{2}+4^{2}$

příklad s hvězdičkou je $(3+4)^{2}$

dál už to určitě zvládneš ;)

Offline

 

#3 30. 09. 2015 20:07

vanok
Příspěvky: 14321
Reputace:   740 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

Ahoj
Je to iba take hadanie ako na IQ....
$3^2+4^2=25$
$5^2+1^2=26$
$a^2+b^2=?$

$(3+4)^2=49$
$(5+1)^2=36$
$(a+b)^2=64$

Tak $a+b=8$

Tak teraz ti ostavaju vyskusat 4 dvojice.... Jej funguje to.....
Kde davaju take hracky?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#4 30. 09. 2015 22:26 — Editoval Eridan (30. 09. 2015 22:31)

Eridan
Zelenáč
Příspěvky: 8
Reputace:   
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

vanok - je to na oficiálních stránkách Masarykovi University, kde je možné si udělat interaktivní test TSP a z toho to je.

Jinak super už chápu kde se vzali ty výsledky těch čísel (i když pořád nechápu jak jste na to přišli, že se to má odmocňovat, ale asi jsem prostě dement a musím se s tím smířit), ale pořád nechápu ty písmena (a + b = 8). To se jako vzalo kde? Jak můžou dat písmena výsledek v čísle?

Prosím o opravdu podrobné vysvětlení. Vím že pro vás je to hračka, ale já si v matematice připadnu jako Penny když se baví se Sheldonem. Prostě jiná dimenze.

Offline

 

#5 30. 09. 2015 22:44 — Editoval Elisa (30. 09. 2015 22:46)

Elisa
Příspěvky: 3090
Reputace:   13 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

↑ Eridan:
Musíš přijít na operaci, pomocí které získáš z těch dvou zadaných čísel daný výsledek, a ta operace je stejná v příkladech s hvězdičkou a stejná v příkladech se srdíčkem.
Hvězdička - obě čísla dáš do závorky a to celé na druhou
Srdíčko - každé číslo dáš na druhou a sečteš

Offline

 

#6 30. 09. 2015 23:04 — Editoval vanok (30. 09. 2015 23:07)

vanok
Příspěvky: 14321
Reputace:   740 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

Presne tak, ako radi ↑ Elisa:.
Pracuje sa na modeloch a predpoklada sa ze ten je dost lahko viditelny.
$(a+b)^2=64$ podla toho co sme uhadli....cize a+b=8
Pocet moznych dvojic je 4, lebo 8=1+7=2+6=3+5=4+4.... Co to da pre srdiecka?
To ukaze co je nemozne.......


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#7 02. 10. 2015 19:11

Eratosthenes
Příspěvky: 2415
Reputace:   131 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

ahoj ↑ vanok:,

takové "hračky" se u nás nazývají testy studijních předpokladů a na některých VŠ rozhodují o přijetí nebo nepřijetí uchazeče. Copak o to, tento příklad má možná ještě něco do sebe, ale já jsem jednou narazil na "hračku", nadepsanou "ověření numerického myšlení" a stálo tam:

Které číslo nepatří mezi ostatní?

     2
   3   4
5    6   8

a to je opravdu silná káva... Ještě že už mám VŠ za sebou.

(možná, že už jsem to sem někdy psal - v tom případě se omlouvám, to víte, přátelé, skleróza postupuje...)


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#8 03. 10. 2015 00:28

misaH
Příspěvky: 13195
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

Offline

 

#9 27. 10. 2015 17:20

Eridan
Zelenáč
Příspěvky: 8
Reputace:   
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

To Eratosthenes:

No to co jsi napsal je dost lehký. Hned je vidět že tam nepatří číslo 8, ale to co jsem tu dal já pořád nemůžu pochopit. Nechápu jak může a+b dat číslo.

Offline

 

#10 27. 10. 2015 17:49 — Editoval misaH (27. 10. 2015 17:51)

misaH
Příspěvky: 13195
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

↑ Eridan:

Ale veď $a $ aj $b  $ sú "zástupcovia" čísel, sú to takzvané premenné. V skutočnosti sú to čísla, ibaže my nepoznáme ich hodnotu.

Miesto slov dve čísla také, ktorých druhá mocnina súčtu je 64 sa napíše $(a+b)^2=64$.

Do akej školy chodíš a do ktorého ročníka?

Offline

 

#11 27. 10. 2015 17:55

misaH
Příspěvky: 13195
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

↑ vanok:

$(a+b)^2=64$

Prečo sa má odmocňovať?

Lebo poznáš hodnotu mocniny (druhej) neznámeho čísla.

Ak potrebuješ to číslo poznať, musíš odmocniť, iné nič nepomôže.

Offline

 

#12 27. 10. 2015 22:13

Eratosthenes
Příspěvky: 2415
Reputace:   131 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

ahoj ↑ Eridan:,

vidím, že téma není ještě uzavřeno, tak jenom poznámku: Během několika dnů je toto už asi třetí nebo čtvrtá úloha TSP, která není korektní. Mám-li obecně nějaké operace, o kterých vím jenom to, jak se značí, pak na otázku "které číslo nemůže patřit na místo otazníku", existuje jediná správná odpověď: na místě otazníku může být jakékoliv číslo příslušného oboru, takže žádná z nabízených odpovědí nemůže být správná. A sám budoucí student, jehož teď nutí k nesprávné odpovědi, se to dozví už v prvním ročníku studia (bude-li jeho oborem matematika).

Operaci * mohu definovat (například) jako (a+b)^2 a z poslední rovnice určit (například) a=b=4. No a srdíčko si pak můžu nadefinovat zcela  libovolnou tabulkou se zadanými dvěma hodnotami, např:

      1    2    3   4    5
______________________

1  | 0    0    0   0    0     
2  | 0    0    0   0    0
3  | 0    0    0   25  0
4  | 0    0    0   x    0
5  | 26   0    0   0    0

A na pozici  [4;4], tj. místo x, můžu napsat zcela libovolné číslo. Tedy například 54 nebo klidně aktuální letopočet.


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#13 28. 10. 2015 10:57 — Editoval Sherlock (28. 10. 2015 11:00)

Sherlock
Příspěvky: 859
Škola: PřF MUNI
Pozice: student
Reputace:   33 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

↑ Eratosthenes:

Asi se tiše předpokládá, že a*b je nějaká hezká spojitá funkce.

Mě spíš zajímá ta pyramida, patří tam ta 8 nebo ne? :D

Offline

 

#14 28. 10. 2015 11:13

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

↑ Sherlock:

Zdravím, 8 je v pořádku, do pyramidy nepatří 4 :-)

Offline

 

#15 28. 10. 2015 11:52

vanok
Příspěvky: 14321
Reputace:   740 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

↑ jelena:,
Ta pyramida je ozaj zabavna
Skoro na kazdu odpoved sa najdu argumenty
No to na skuske je ozaj psychotragedia.😀


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#16 28. 10. 2015 14:39 — Editoval Eratosthenes (28. 10. 2015 14:41)

Eratosthenes
Příspěvky: 2415
Reputace:   131 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

↑ Sherlock:

no - spojitá funkce s definičním oborem $\mathbb{N}$, to je fakt něco :-)

K té pyramidě: osmička tam patří, nepatří tam čtverka. Měl jsem jenom klíč bez vysvětlení, a tak jsem si lámal hlavu proč. Přišel na to můj malý synovec, který tenkrát "studoval" první třídu ZŠ: čtverka nemá oblouček...


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#17 28. 10. 2015 16:28

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

↑ Eratosthenes: :-) evidentně necvičíte TSP dostatečně (já jsem 4 vyloučila - ↑ př. 14:)

Ale pozor na to - pyramida vyžaduje jiný přístup, než číselná řada, proto teď vylučuji 2. V zásobách ještě mám stále nedořešenou úlohu pro zápis do ZŠ.

-------------------------------

↑ vanok:, ↑ Eratosthenes: více vážně - nevím jak vy, ale jsem dosud neviděla (nehledala) nějaký rozbor nebo odůvodnění - proč TSP (OSP) musí mít zrovna takovou skladbu. K ověřování IQ jsem se třeba dostala a podle vysvětlení mi bylo řečeno, že správný test je uspořádán tak, že člověk průměrné inteligence dojde do určitých bodů v každém okruhu. Tím se cca ověří, že není třeba řešit problém způsobený podprůměrnou inteligenci, nebo naopak nadprůměr je určitým vodítkem, že člověk některé věcí vnímá jinak, chová se jinak apod. než opět průměr.

Ale zde mi to jasné není - není lepším studijním předpokladem schopnost soustavně pracovat nad materiálem (což se např. ověřuje v části "pochopení textu") nebo bohatá slovní zásoba (verbální testy) + řekneme kontrola, že uchazeč ovládá základy přírodovědných a jiných oboru v nějaké základní hladině (tedy vidět v souboru čísel číselnou řadu je "zdravější", než vidět obloučky). Jakási kreativita a schopnost vidět věci jinak snad je vyžadována někdy jinde, než v "základním" (ne výběrovém) VŠ studiu.

Nenarazili jste na nějaké rozumné odůvodnění skladby TSP? Děkuji, zdravím.

Offline

 

#18 28. 10. 2015 17:47

vanok
Příspěvky: 14321
Reputace:   740 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

Ahoj ↑ Eratosthenes:,
To je to vysvelenie, co je uplna hroza pre matematika. 
Su dobre zname aj ine takisto hrozne priklady
Aspon jeden, autor si napise cisla od 0, do 9. (Potom si ich napise slovamy, v lexikografickom poriadku ... v jazyku jeho vyberu 😀) a vyberie  zo svojho zoznamu napr. 4 po sebe iduce (ale nie poslesdnu moznu stvoricu ) napise ich v ciselnej forme. A otazka je: Najdi nasledujuce cislo z tychto cisiel .,.,.,.,x
Podobnu otazku najdeme u viacerich autotov knih matematiky  zo zaciatku ZS.
A taketo knihy sluzia, podla mojho nazoru, na znechutenie od matematiky nadanych deti.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#19 28. 10. 2015 18:08 — Editoval Eratosthenes (28. 10. 2015 18:11)

Eratosthenes
Příspěvky: 2415
Reputace:   131 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

ahoj ↑ jelena:,

na žádné vysvětlení jsem nenarazil a ani narazit nemohl. Kdysi za mnou přišel syn od jednoho mého známého, že to bude muset absolvovat a že vůbec neví, co s tím. Bez přípravy jsem ho nechal udělat jeden test - dosáhl 21 bodů. Pak jsem to s ním prošel a prozradil několik levných triků - rozlišovaly se obloučky a ne-obloučky jako u těch čísel (pozor, změna - byl tam trojúhelník z písmenek!) různé hříčky na téma Pascalův trojúhelník (jenom místo součtu fungoval součin nebo rozdíl), doplnění čísla do posloupnosti  - odhalení jednoduchého vzorečku typu 2*n+1, posloupnost a la Fibonacci (opět varianta se součinem), vysvětlil pravdivost konjunkce, disjunkce apod. Po čtvrthodině této "přípravy" absolvoval jinou cvičnou sadu - dosáhl 59 bodů a správně měl mít dvaašedesát, protože v sadě byly tři chyby toho nejhrubšího logického zrna. 

Pokud to tedy opravdu testuje studijní předpoklady, tak ty jeho stouply během dvaceti minut třikrát...

Účely vidím dva:

1. Univerzita nemůže vzít všechny, takže si potřebuje vybrat. Je jí celkem jedno jak, tak páchá tyto ohavnosti, které slouží k výběru více méně náhodnému.

2. TSP jsou dobrou příležitostí pro pořádání "přípravných kurzů TSP". Pokud by to byly normální přijímačky, musel by se připravit seriózní opakovací kurs, což je těžká dřina. Proč by to dnes někdo dělal? Takto stačí půl roku za těžké prachy vysvětlovat těch několik fint, které já jsem vysvětlil za čtvrt hodiny a zadarmo...


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#20 28. 10. 2015 23:21

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: TSP Masarykova uni. - postup řešení příkladu

Pokud to tedy opravdu testuje studijní předpoklady, tak ty jeho stouply během dvaceti minut třikrát...

nestouply :-) on předpoklady měl, jen o tom ještě nevěděl. Tuto zkušenost mám - dokud jsem ještě doučovala a připravovala na přijímačky, tak také se donesly TSP, Hodna dcera také psala (Opava má docela na MU spad). Něco se vysvětlilo, některé techniky se ukázaly, něco se odvodilo z výsledků apod.) (podrobně to zde popisuji, už jen pro sestavu diskutujících jsem si teď početla :-) ).

1. Univerzita nemůže vzít všechny,

mně to vlastně vypadlo, že je možné podívat neomezeně přihlášek, tedy opravdu je nával velký. Naštěstí jsou i jiné vhodné školy s normálním systémem výběru, u nás zejména je v kurzu VUT. 

K věci - nemohli bychom se vzchopit a nějak posunout kolegův problém? Děkuji velice.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson