Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den, naše učitelka nám zadala úlohu:
Petr utíkal na metro, ale přišel pozdě. Stihl jen zjistit, že předposlední vůz metra ho minul za t1=4,8s a poslední za t2=4s. Zjisti před jakou dobou se dalo metro do pohybu a tím pádem by ho Petr stihl.
Učitelka nám poradila, že máme použít vzorec se zrychlením, ale netuším jak ho použít. Příjde mi, že by bylo až moc neznámých.
Za jakýkoliv nápad budu moc vděčný
Offline
↑ Karel04:
No.
Zrýchlenie je zmena rýchlosti za jednotku času...
Keď rovnaké vagóny okolo teba prešli za rôzne časy, nemohli ísť obidva rovnakou rýchlosťou - či?
Offline
Oba vagóny mali spoločnú počiatočnú rýchlosť v0 v čase t=0, čo je okamih keď Peter prišiel na perón.
Predpoklad je že Peter stojí na jednom mieste na peróne a nepohybuje sa ďalej (inak by to bolo spomenuté v zadaní).
Predposledný vagón ho minul po celej svojej dĺžke za t1=4,8 s a posledný ho minul po celej svojej dĺžke za t2=4s. Treba ale zobrať do úvahy, že vagóny metra sú navzájom spojené a teda v každom časovom okamihu sa pohybujú rovnakou rýchlosťou.
To znamená, že od okamihu príchodu Petra na perón a jeho zastavení na konkrétnom mieste predposledný vagón zrýchľoval po dobu rovnú t1, avšak posledný po dobu t1+t2.
Offline
↑ Ferdish: Dobrý den, děkuji, neuvědomil jsem si, že se časy t1 a t2 musí u posledního sečíst, ale stejně netušim, jak dát všechno do rovnice, aby mi vyšel ten čas, kdy se dal do pohybu :(
Offline
↑ Karel04:
Hele, kolegové ti to dost zamotali a zbytečně.
Když Petr došel na nástupiště, vlak už se nějakou dobu rozjížděl - to je to, co chceš vypočítat
Když označíš délku vagónu , tak platí
pro předposlední vagón
a pro poslední dva vagóny.
Dosazením z první rovnice do druhé a zkrácením máš
a zbytek jsou počty
Offline
↑ zdenek1:
Ahoj.
neni delka vagonu, ale draha, kterou urazi cely vlak od rozjezdu za sekund.
Offline
↑ Karel04:
My sme sa práve snažili, aby si na tie vzorce a súvislosti prišiel sám. Jednak si niečo z toho zoberieš a jednak sa naučíš uvažovať nad podobnými príkladmi i samostatne ich riešiť.
Vyklopenie kompletného riešenia hneď na začiatku nemá zmysel, pretože síce budeš vedieť správnu odpoveď, ale nebudeš vedieť prečo a ako sa k nej dopracovať.
Ak je to však s dotyčným fakt zúfalé a absolútne nemá páru čo sa od neho žiada, vtedy niekto ukáže názornejší spôsob, tak ako to v tomto prípade urobil kolegovia ↑ zdenek1: a ↑ laszky:. Aj keď si osobne myslím, že ešte mohli trochu počkať :-)
Offline