Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ta úloha je podivná.
Počet dívek je o 25% větší, než počet chlapců
To znamená že chlapců je 100 % a dívek je tedy o 25 % více, tj. 125 %. Pak ale nevyjdou celá čísla.
Nemělo by spíše být:
Počet chlapců je o 25% menší, než počet dívek
pak by to dávalo smysl.
Offline
↑ Honzc: Jaaaj díky. Hej já počítám dokola pořád 2 příklady, který jsou podobný zadáním a napsala jsem ten druhej. Ten na který jsem logicky přišla bylo tento: na turnaji je 120 účastníků. Počet dívek je o 20% větší než počat chlapců. Kolík je dívek a kolik chlapců. Ale tu rovnici stejně nedokáži sestavit. :(
Offline
↑ Monika27:
Tak nezbývá než zopakovat otázku Honzc: "A jak jsi to vyřešila logicky a kolik ti to vyšlo?"
Offline
↑ Monika27:
25% = 1/4
x počet dívek
y počet chlapců
Sestavil jsem rovnice
x+y=28
x=1,25y=(5/4) y
Řešení soustavy mi nevychází celočíselné.
Obdobně druhý příklad.
Nebo jsem špatně pochopil zadání?
Offline
Honzc napsal(a):
↑ Monika27:
A jak jsi to vyřešila logicky a kolik ti to vyšlo
Omlouvám se, ale z tvého příspěvku jsem pochopil, že si myslíš, že to řešení má.
Offline
↑ Richard Tuček:
Sestavit rovnice ale nemáš ty, ale tazatelka.... My všichni věříme tomu, že to umíš.
Offline
↑ Monika27:
Rovnice zostaviť nie je problém (R. Tuček ti ich zostavil), ale tebou zadané úlohy proste nemajú riešenie.
Preto sa ťa tu viacerí pýtajú, ako si logicky postupovala a koľko ti to teda vyšlo, lebo ani jedna z úloh riešenie nemá (neexistujú počty chlapcov a dievčat taký, aby vyhovoval podmienkam úlohy).
Tak čo - koľko ti tie úlohy vyšli? Logickým postupom alebo trebárs aj hádaním?
Mmch - tieto úlohy, s počtom percent 10, 15, 20, 25, 50 sa v pohode dajú riešiť cez dieliky, s obrázkami, bez rovníc. Jediný problém - uvedomiť si, z čoho sú percentá...
Musíte používať na riešenie rovnice?
Offline
↑ misaH: Moc díky za odpověď. Dostali jsme to zadané takto ve škole. Já odpovídala viz výše Honzc, že jsem dokola počítala pořád dvě podobné slovní úlohy a tu na kterou jsem přišla logicky jsem nenapsala :( - kopíruji: (↑ Honzc: Jaaaj díky. Hej já počítám dokola pořád 2 příklady, který jsou podobný zadáním a napsala jsem ten druhej. Ten na který jsem logicky přišla bylo tento: Na turnaji je 120 účastníků. Počet dívek je o 20% větší než počat chlapců. Kolík je dívek a kolik chlapců. Ale tu rovnici stejně nedokáži sestavit. :( )
Máš pravdu s těmi počty procent, že se na to dá v pohodě přijít, jen ve škole bylo přímo zadáno, řešte pomocí rovnic a to mi nedalo spát.
Offline
↑ Richard Tuček: Děkuji za odpověď. Já si u toho druhého říkala, že když je počet dívek o 20% větší než počet chlapců, tak dívek je 60% a chlapců 40%. Pak jsem si řekla, že 20% ze 120 je 24. Následně jsme dopočítala dívky - 60 % což je 3 x 24 = 72 a chlapci - 40% což je 2 x 24 = 48.
Offline
↑ Monika27:
To ale neznamená, že "dívek je o 20% více než chlapců". To, že p je o 20% větší než q znamená, že p=1.2q, což tady není.
To co uvažuješ ty je, že "hodnota procentuálního zastoupení dívek je o 20% větší než hodnota procentuálního zastoupení chlapců", což je ale něco jiného.
Tak dejme tomu, že to má být tak jak říkáš - tak stále nevíš jak sestavit rovnici? Pokud ne, tak začni tím, že si nějak zvolíš neznámou nebo neznámé a pak mezi nimi najdi nějaké vztahy a napiš je ve formě rovnic.
Offline
↑ check_drummer: sestavila bych to takto x + y = 120, y = 1,2 x a pak bych dosadila
x + 1,2 x = 120 a vyřešila, čímž to zase nevyjde v celých číslech. Já myslela, že nám zadávají příklady, aby to dávalo smysl. :(
Všem díky za pomoc.
p.s. Jsem tu úplně nová, toto je můj první příspěvek. Dá se případně celý smazat?, abych tady nenechala takto zavádějící úlohy?
Offline
↑ Monika27:
Proč by se měl mazat? To není tvoje vina, že zadání je nesmyslné. (nebo že úloha nemá řešení)
Offline
Mám ještě dotaz. Když by se zadání upravilo: Ve třídě je 27 žáků. Počet dívek je o 25% větší, než počet chlapců. Kolik je ve třídě dívek a kolik chlapců?
Sestavila bych rovnici 1,25 x + x = 27, vyšlo by mi, že dívek je 15 a chlapců 12. Ale kdybych nastavila rovnici tak, že x + 0,75 x = 27, tak už mi to zase vyjde v desetinných číslech.
Offline
↑ Monika27:
No - asi si myslíš, že keď dievčat je o 25% viac než chlapcov, tak chlapcov je o 25% menej než dievčat, ale to je veľmi zlá úvaha.
V prvom prípade je 100% početchlapcov, v druhom prípade je 100% počet dievčat...
Už sa tu niekto o tom zmieňoval.
Číslo 100 je od čísla 80 väčšie o 25%. (100% je číslo 80)
Číslo 80 je od čísla 100 menšie o 20%, nie o 25%. (100% je číslo 100)
Offline
↑ Monika27:
K tomu, že dívek je 60% a chlapcov je 40%...:
Vždy si pri úlohách na percentá treba uvedomiť, z čoho tie percentá sú.
Pri porovnávaní sú percentá vždy z toho, s čím sa porovnáva (od čoho je viac, od čoho je menej). Preto tvoja úvaha nie je správna, aj keď je zaujímavá :-)
Z čoho sú percentá, k tomu patrí 100%...
Ty to riešiš, ako keby celok (100%) bola celá trieda, teda v skutočnosti tých 28 (27 či koľko) žiakov.
Offline
↑ Monika27:
Někdy je zadání takové, že je možné to interpretovat několika způsoby.
Kdyby např. (v př. č. 2) bylo zadání: 120 žáků, procentuální podíl děvčat je o 20% větší než podíl chlapců, byly by rovnice takto:
x + y =120
(x/120) = (y/120)+0,2
vyřešit to je již snadné
Offline
↑ Richard Tuček: Já to právě interpretovala úplně jinak. Moc děkuji za vysvětlení.
Offline
misaH napsal(a):
No - asi si myslíš, že keď dievčat je o 25% viac než chlapcov, tak chlapcov je o 25% menej než dievčat, ale to je veľmi zlá úvaha.
áno, velmi zlá, a taky velmi častá.
Asi jako že když známe cenu s DPH a víme že DPH je 21%, tak cenu bez DPH získáme tak, že odečteme 21%. Jenže tak to prostě není.
Offline