Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
nedojme :-)
asi je nás více takových, co podepsalo (nebo alespoň si připravilo) přihlášky do Domova Veteránů. Bude tam veselo (jen kde?).
Procházela jsem včera témata v sekci ZŠ, SŠ a trochu jsem se pokoušela zapůsobit směrem k dodržení pravidel. Takové postřehy:
- duplicitní odpovědí bez žádného zdůvodnění, proč jsou,
- vzájemné ignorování, co se tyče rozpracování otázek a poskytování návodů,
- nabízení více způsobů řešení, když je zřejmé, že autor dotazu nevstřebá ani jeden,
atd. Má smysl to vůbec nějak probírat a otvírat v jiném tématu, než na srazu Veteránů? Nějak se mi nechce, ale asi bych měla, že? Třeba dostanu pokynem :-)
Mějte se pěkně.
Offline
↑ Dana1:
Děkuji, Dano, proč je to v "hide"? Rozkliknu tedy, abych mohla reagovat:
Myslím, že viac riešení sa oplatí ponúknuť vždy, lebo sem chodia aj ľudia zvonku, ktorí možno v násobných rôznych riešeniach nájdu pre seba pomoc, aj keď zadávateľ možno nie.
Ano, ale systematicky - zásahu je třeba, pokud je nabízena odpověď chybná nebo velmi neefektivní. V ostatních případech je lepší přidat návrh až na závěr tématu nebo dokonce s odkazem si založit vlastní téma a v tom svůj originální návrh prezentovat.
Ignorovanie existuje - myslím, že čiastočne aj z technických príčin. Keď odošlem príspevok, vidím len to svoje a kým zbadám, že píše aj niekto iný, niekedy mi to trvá. Nekomunikujeme so zadávateľom tak, ako keby sme s ním rozprávali, sú časové posuny, myslím, že aj z toho vedia vzniknúť zmätky. Písanie v TeXe tiež zaberá čas... Okrem toho teraz oveľa viac ako predtým mám len málo času a tak iba odošlem riešenie alebo návod a viac sa nestarám, lebo nemám ďalší priestor.
Když si dám NÁHLED, tak pod oknem zprávy vidím aktuální reakce, tedy mohu se rozhodnout, zda svůj návrh upravím, umístím nebo smažu. Což dělám. Pokud je mi práce lito, tak si to překopírují do Poznámkového bloku a případně použiji, když bude potřeba.
Prečo niektorí z nás ignorujú pravidlá o pomoci zadávateľom, to ja nepochopím nikdy ... Argumentovať spokojnosťou zadávateľov mi príde mierne mimo, pretože samozrejme, že každý lajdák s jasaním ocení kompletne vyriešenú úlohu, myslím, že to je jasné.
Dejme tomu - potom je dobré opět diskutovat pravidla. Třeba je to správný trend, jen já ve své zaslepenosti nevidím.
Myslím, že v sekcii ZŠ a SŠ často reagujú študenti, žiaci, mladí ľudia, ktorí sa okolitými záležitosťami proste nezaoberajú - len riešia... Niekedy to vyzerá, ako keby chceli ukázať, že nielen iní riešitelia dokážu príklad vyriešiť, ale aj oni - aký iný dôvod by mohol taký prístup mať? Nedá sa im rozmýšľať nad tým, čo sa hodí a čo nie a možno si ani koľkokrát nevedia predstaviť situáciu zadávateľa...
Nesouhlasím. Zrovna u mladších kolegů dost často se dočtu milé poznámky "Pozdě :-)", "Jsem pomalý (á) :-)", tedy tam taková reakce je.
A ze strany mladších kolegů je docela silná podpora pravidel, řekla bych.
Ten sociologický prieskum by mohol byť veľmi zaujímavý... Zase všetko je dobrovoľné, ako kohokoľvek efektívne "usmerňovať", keď on to nechce ... ?
To jo, jednou (určitě to bude v pátek) zorganizujeme.
Pozitivum je, že jsem již za takovým zenitem sil a časových možností, že už se na všechno jen laskavě usmívám.
Mějte se hezky :-)
Offline
↑ jelena:
Zdravím. Sice mi do toho asi nic není, ale k čemu bylo dobré promazání tématu Dotaz na speciální složení látky se zdravotním účinkem? Já jsem si ho otevřel že se tam třeba dozvím něco zajímavého a nalezl jsem tam jen spoušť. Bylo tam něco v rozporu s pravidly?
Offline
↑ LukasM:
Zdravím,
děkuji. Řekneme, že bylo příliš odborně zaměřeno, abychom na něho dokázali zodpovědně odpovědět. V titulku k sekci máme chemické výpočty, využití matematiky A toho bych se chtěla držet (tedy školní chemie), na víc odbornost, ani zaměření nemáme.
Dle autorky (autora) byl návrh na smazání celého tématu, tak jsem téma upravila, případně ho můžeme smazat.
Offline
↑ jelena:
Smazal jsem zčásti kvůli porušení pravidel, zčásti kvůli motivaci autora.
Řešení Dany jsem, abych nebyl nařčen z dvojího metru, upravil jen na přijatelnou podobu s tím, že řešení obou autorů mám uložena u sebe, kdyby se někdo cítil poškozen.
---
Nevím, zda se pravidla nějak uvolnila a já činím něco, co se zde nepraktikuje. Poslední dobou působím převážně v sekci VŠ, kde se s kompletním řešením od rádců nesetkávám, tak nevím.
Offline
↑ halogan:
Ja súhlasím s tým, aby sa nedávali kompletné riešenia, nepáčia sa mi, lebo podporujú minimálne lenivosť a málokedy naozaj pomôžu- ale potom nech sa mažú všetkým, ktorí ich dávajú. Bez kompromisu.
Zadávateľ (snáď pravdivo) napísal, že je 17 rokov po SŠ - myslím, že si zasluhuje inú pomoc ako študenti, ktorí v škole pravidelne sedávajú a majú
možnosť konzultácií so spolužiakmi alebo učiteľmi. Tento raz som brala kompletné riešenie ako ukážku (návod) pre zadávateľa, ako pracovať s určitým
typom logaritmických rovníc ...
Ale nech sa páči ... som však za rovnaký meter pre naozaj všetkých riešiteľov - a nie, že niekto trvalo uvádza kompletné riešenia, ešte aj vstupuje do rozpracovanej pomoci od druhých kolegov - a nevšimne si to z moderátorov nikto...
Za svet spravodlivejší :-) Dana. Ďakujem.
↑ Ondřej:
Nevím, ničemu já nerozumím, ale teď nemám čas. My se musíme normálně a v klidu dohodnout.
Snad nějaký návod + Linked, Related.
----------------------
Který přístup má větší efekt a kdo zbytečně zabijí svůj čas?
přístup (1) nebo přístup (2)
Mějte se moc hezky a najdete, prosím, nějaký kompromis. Děkuji a zdravím vás velmi srdečně :-)
Jelena.
Offline
↑ jelena:
Dík za odpověď. Jestli to bylo na přání autorky, tak je to něco jiného. Já jsem jen viděl zmoderované téma se zdůvodněním, že je příliš odborné - což mi samo o sobě nepřišlo jako důvod k jeho likvidaci.
K tématu poskytování kompletních řešení.. Spíš než tazatelé za to můžou samozřejmě jejich poskytovatelé. A souhlasím s tím, že je na místě v tomto ohledu fórum trochu cenzurovat - což na jednu stranu způsobí určitě rozepře (viz např. kolegyně gadgetka) a hádky (co už je kompletní řešení a co ještě ne), ale pokud se to příslušné pravidlo má dodržovat, tak to vidím opravdu jako jediné možné řešení. Nějakou domluvu s příslušnými lidmi bych moc nečekal, protože tahle diskuze se otevírá co dva měsíce, a ti kterých se to především týká (jistě nemusím jmenovat) vesele přispívají dál, ať už je jejich motivace jakákoli. Takže pokud budou v tomto ohledu moderátoři aktivnější, ničemu to podle mého neuškodí (ale nezávidím jim to). Jinak to budou pořád jen řeči o ničem.
Jinak když nějaký takovýto sabotér hodí řešení do tématu, kde už je nápověda od někoho jiného (která čeká na reakci autora), tak mně opravdu můžou čerti vzít. Naštěstí se mi to nestává tak často (celkově sem teď chodím málo, tak to bude asi tím - kdo nemluví, tomu nejde skočit do řeči).
A konkrétně kolegu miso16211 jsem si už osobně zařadil do jedné škatulky, ve které je sám, a jejíž název tu nebudu psát. A ↑ halogan:ova reakce mi přijde naprosto v pořádku.
Offline
Zapojím se do diskuze, ohledně kompletních řešení. Já se vždycky snažím tazatele nakopnout, popostrčit k samostatnému řešení, popř. překontrolovat, až na výjimky, viz.téma, kdy se jedná o něco jiného. Těší mě, že někomu pomůžu a mnohdy, snad, i naučím. Pokud někdo chce pouze výsledek, tak hu buď ignoruju nebo odkážu na pravidla ( i slušného chování).
Pokud ale někdo napíše řešení celé úlohy, nevadí mi to, jsem liberalista. Mě nepoškodil, tazatel si z toho něco možná odnese nebo zůstane nadále hloupým. Jestli takhle řešitele baví zabíjet svůj čas, prosím. Za nejhorší možnost považuji vměšování se do cizích témat, kde vede dialog tazazel s řešitelem, vysvětluje se a najednou bác, celé řešení. Proč ne, nakonec, pro kontrolu, srovnání, chce-li si někdo pohonit ego. Ale v průběhu řešení se mi zdá toto chování nepřijatelné a nekolegiální.
Offline
↑ LukasM:
Aj keď mi bolo zmazané kompletné riešenie, môj názor je trvalo taký, že ich treba dávať s veľkým rozmyslom ... (Svoju motiváciu pre tento zmazaný príspevok som uviedla... Čakať na reakciu zadávateľa mi nezišlo na um - čo možno bol môj najväčší prehrešok. Keď napísal, že knihy mu nepomohli, pripadlo mi iba uvedenie pravidiel málo ...)
Myslím, že problém je v tom, že pre poskytovateľov vlastne pravidlá neexistujú. A asi ani veľmi nemôžu. Existujú iba odporúčania. A určitá nádej, že rozumieme duchu fóra, ktorý má byť zameraný naozaj na pomoc zadávateľom a že ho rešpektujeme - ak to dobre chápem... Že nepodporujeme lenivosť.
Je to o rešpekte. Vysmievať sa snahám o určitý pomocný charakter fóra mi pripadá proste nevhodné...
Možno by naozaj bolo treba niektoré veci skúsiť vyšpecifikovať ešte bližšie - trebárs čakanie na reakciu zadávateľa a ak bude zhoda, tak možno aj moderátorské zásahy pri evidentne nevhodom poskytnutí kompletného riešenia... Ja by som určite bola za.
↑ Dana1:
Všimněte si, že autor tématu, kde jste poskytla celé řešení je docela zmaten ze SŠ matematiky, takže "pomalé" řešení úlohy nebude na škodu. Celý výpočet by mu asi jen uškodil, protože by si z toho nic neodnesl.
Podle mě se dávání celých řešení hodí jen u lidí, kde víte, že to je nejlepší cesta. Teď mě nenapadá lepší příklad než můj samotný :-)
S železnou pravidelností sem dávám zkouškové úlohy, které se mi nepodařilo dopočítat. Poskytnu svoji část řešení a kolegové mě znají a hodí sem prostě celé své řešení. To mi přijde OK.
Naopak pokud jde o nějakou teoretickou úlohu, kde vůbec netuším, mě krok po kroku nabádají.
Dávat ale "kolemjdoucímu" celé řešení... to mi nepřijde úplně vhodné.
Offline
↑ halogan:
Nemyslím si, že patrím k tým, ktorí pravidelne poskytujú kompletné riešenia, Halogan - to nie je spravodlivé...
Že je autor zmätený som z jeho príspevku nevybadala.
Pamätám sa, že na gymnáziu sa u mňa vyskytla téma, ktorú som zvládala iba matne - boli to integrály. Kúpila som si knihu riešených úloh zo
stredoškolskej matematiky a dovtedy som študovala, kým som sa to nenaučila. Niekedy štúdium vyriešených úloh môže človeka posunúť dopredu.
Je rozdiel vypracovať niekomu domácu úlohu a poskytnúť vzor pre riešenie úloh, myslím... To bola moja motivácia pre ten konkrétny zmazaný príspevok...
Ale - je fakt, že existujú aj iné krásy v živote ako prispievanie do matematického fóra, to veľmi dobre viem ...
Želám všetko dobré, nech sa vám teda všetkým darí...
↑ Dana1:
Ježiš pardon. Já to nemyslel nijak zle, ani jsem vás z ničeho neobviňoval. Jen jsem zmiňoval, jaké mám pocity z tohoto konkrétního tématu.
Opravdu nechci generalizovat vaše působení zde na fóru. Ani sám nemohu hodnotit, řešíme jiné úlohy (já většinou neřeším žádné, abych řekl pravdu :-)).
Offline
Jsem si tu procetl tu posledni stranu a pridam svuj nazor do kotle. Myslim si, ze vetsinou je pristup pomaleho nakopavani nejlepsi, ale za tech mych x prispevku a mesicu, co tu jsem(jsem tu uz celkem dlouho registrovany, ale prispivak pouze nejakou tu chvili), jsem nasel i pripady, kde to ani pomalu neslo, bud se tazatel zatvrdil a nechtel si dat rict, napr. kdyz mel svuj zacatek postupu, ktery nikam nevedl a nebo se zoufale dozadoval vetsi pomoci a nechtel se zamyslet nad danymi navodnymi radami, v te chvili uz obcas clovek opravdu nevi, co ma delat a ceho se chopit a tak tam tech par radku sepise. Druha vec je, kdyz se opravdu jedna napr. o cast vypoctu nebo o nejaky priklad, kde je postup ci rovnou vysledek uvest nejlepsi. Nenapada me ted z fleku jine tema nez dnesni Bakyho, ale vetsinou to jsou temata podobna, kde tazatel vetsinou v prikladu ma ideu, ale zasekne se na nejakem banalnim kroku, napr. kvuli nepozornosti, atd. Co tim chtel basnik rici: tezko naznat, kdy a jak radit a hlavne jak moc, prece jen ne vzdy se tazatele vyjadri, co vsechno potrebuji vedet/vysvetlit a obcas jen na nas vyplivnou zadani a babo rad :), myslim si tedy, ze nejaka radikalni pravidla nejsou vhodne nastroje(srp a kladivo), ale spise zdravy usudek moderatoru muze byt o dost lepsim nastrojem :).
Peknej vecer a bohuzel musim souhlasit s tim, ze kolega miso je obcas kardinalni (doplnte dle uvazeni).
Offline
↑ LukasM: ↑ Phate: co si myslíte o kom z kolegů sem prosím nepište.
↑ Hanis: Přesně to je nejhorší, když člověk začne, některé věci schválně zatají a pak někdo příjde se slovy "ještě bych rád doplnil ... výsledek je 42". Ale i v tématech, kde kompletní řešení je hned první odpovědí, by často moderátorský zásah nebyl od věci, přece jen poskytnutí kompletního řešení domácího úkolu je prostě podvod. Že jsem se toho spoluúčastnil dřív neznamená, že bych to chtěl obhajovat i do budoucna. Navíc kompletní řešení nastřádaná za ty 4 roky už by mohla stačit k tomu, aby se na 80% dotazů dalo odpovědět "S trochu jinými čísly se zadání řešilo [odkaz]".
↑ Phate: Pravidla jsou potřeba, každý z moderátororů i častých pisatelů má trochu jiný morální kodex a trochu jinou představu o smyslu fóra, pravidla určují, co je "v zájmu všech" a co je jen něčí osobní názor. Třeba některým lidem vadí, když se obrázky vkládají přes imageshack místo sdilej.eu, některým -- třeba mně -- ne, ale není to v pravidlech, takže to nikdo striktně nevyžaduje.
Tož tak, z domova veteránů ;)
...
---
EDIT: Jeleno, díky za reputaci, připomnělo mi to, že už jsem je dlouho neresetoval :-)
Offline
↑ Kondr:
:-) Uvažuji, že s vytrvalosti mi vlastní začnu prosazovat, že vážený Moderátor si nemůže sám odstranit reputaci, ale pouze ... (to ještě nevím, ale budou to drsné požadavky).
-------------------------------------------------------------
Moderátorský zásah to témat by snad úspěch měl, pro Moderátory to je ovšem velmi náročné a opět opakuji, požadovat po tak odborně zdatném (až na jednu výjimku :-) týmu Moderátorů, aby se věnovali čtení pravidel se mi nezdá správné.
Mohli bychom ovšem uvažovat o zřízení sekce (návrh), do které se taková témata přesunou. Zda tuto sekci ponecháme pro řešení, to se musí uvážit, minimálně by bylo vidět, kdo nemá zájem podporovat pravidla.
--------------------------------------------------------------
Pro Danu - četla jsem reputaci od kolegy Prokopa, myslíte si, že pokud by v 1. tématu kolegy byla reakce jiná, měl by jinou představu, že poskytnutí odkazu je naprosto v pořádku?
Jinak jste si "fifti-fifti" (c)? Osobně bych se přimlouvala, kolegovi zápornou ponechat a Tobě smazat, ale zas přijít o bojovou trofej?
---------------------------------------------------------------
Kolega miso je trošku potíž jako prvek, ale nevnímala bych ho jako problém jak jev.
--------------------------------------------------------------
Děkuji za názory.
Určitě jsem na něco zapomněla :-) Třeba - proč tak zoufale řvou, když to je tak dobře? :-)
Offline
O sdělování informací:
navazuji na téma Mišo o lize mistrů - co o tom vím :-). Jediné další fórum, které pravidelně čtu, je východních literátů. Jejich Administrátor teď jen povzdechl, že "tam je nějaký fotbal", ale už mu bylo vysvětleno.
Kolegové musixx a FliegenderZirkus o existenci soukromých zpráv neví - viz úvody příspěvků, naopak nové kolegyňky susan a antimatematička mi poslaly PM, abych založila témata,, a už se neukázaly.
:-) Hudebně se nepodělím, jelikož mám nová úžasná bezdrátová sluchátka a výsledkem je - kde jsem já a kde jsou sluchátka?
Offline
Podľa Vas prečo vyhrala Barcelona nad Man. United?
Offline
↑ miso16211:
Viděl jsem jen první poločas. Přišlo mi, že hráči Barcelony byli mnohem více v pohybu, pořád běhali a přihrávali si, to je ten jejich typický styl, který je velmi účinný. A kromě toho, asi jsou lepší, no. Ikdyž jsem fandil Manchasteru, musím uznat, že Barcelona je prostě nejlepší.
Offline
↑ miso16211:
Profesor určitě nejsem. Ale matematiku učím, to je fakt :) Pokud byste chtěl pokračovat v debatě, byla by lepší sekce o nás.
Offline