Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Jelena vedle napsala:
jelena napsal(a):
Máte pocit, že by přehlednosti "cca kdo co studuje" a také větší vyřešitelnosti "lepších dotazů" prospělo, aby sekce VŠ matematiky byla rozdělena na nenáročnou VŠ a na vyšší VŠ (nějaký lepší název jsem ještě nevymyslela).
Pokud máte pocit, že je to podpora elitářství - ano, také je. Osobně nic špatného na tom nevidím.
S rozdělením bych i souhlasil, nepřijde mi úplně vhodné, aby v jedné sekci byly dotazy na derivace 3x^2 a zároveň nějaké hrůzy, které si ani neumím představit. Názvy sekcí budou poměrně důležité, aby z nich bylo celkem jasné, jaké dotazy tam patří. Teoreticky bychom mohli pokračovat v akademickém dělení a rozdělit to na bakalářskou, magisterskou a doktorskou sekci VŠ. Případně dvě z nich spojit do jedné (asi Mgr+PhD). Co na to ostatní?
Offline
Dovolím si nesouhlasit, myslím, že lidé, co zde odpovídají, většinou z dotazu poznají úroveň tazatele a není tedy třeba dělit podle typu školy nebo matematického pozadí tazatele..
Dělení sekce VŠ matematiky na Bc a Mgr taky nepovažuju za vhodné, neboť v té Bc matematice by stále byly smíchány dotazy jak studentů "nematematických" škol tak studentů "matematických" škol. Naopak v sekci Mgr matematiky by nebylo skoro nic, neboť matematika v magisterské části není zas tak běžná (matematické obory prominou). Zavést ještě zvlášť kolonky pro různé předměty mi přijde zcela zbytečné, neboť dotazů v sekci VŠ matematiky nebývá tolik, aby tam nějaké zapadly z důvodu zahlcení sekce dotazy. Jen by přibylo klikání a efekt žádný.
Pokud zavést nějaké téma pro matematickou "elitu" zdejšího fóra, pak bych byl pro sekci zcela rovnocennou ZŠ, SŠ a VŠ sekcím, a to něco jako "matematické perličky", kam by mohli své dotazy pokládat i studenti SŠ, neboť i tam se občas vyrojí něco, co z průměrné SŠ úrovně vyčuhuje.
Offline
Zdravím a děkuji za téma.
Dělila bych stávající VŠ matematiku na:
- matematika pro VŠ s odborným matematickým a příbuzným zaměřením (tedy matematické, fyzikální fakulty, IES, teoretické informatiky, FJFI, matematické inženýrství, pedagogické-matematiky, fyziky, kolega, případně další - popíšeme v úvodním tématu).
- ostatní VŠ matematiky.
↑ thriller:
v sezonu je to tak, že snadným odpovídáním v tématech typu derivace 3x^2 se celkem rychle zatlačí složitější téma na 2. stránku a už je nepřehledné.
kolega thriller napsal(a):
Pokud zavést nějaké téma pro matematickou "elitu" zdejšího fóra,... a to něco jako "matematické perličky"
Na to je Fórum "zajímavých úloh", mně šlo více o úlohy a problémy běžného studia.
-------------------------------------
Času je dost, můžeme navrhovat až do začátku září a rozdělit (pokud se dohodneme) až k novému školnímu VŠ roku. Hrstka možných přispívatelů do "vyšší matematiky" může dostat speciální práva, aby mohli si svá témata přesunout sami :-)
Offline
Systematicky a pořádkumilovně jsem se podívala do tématu, co obnovuji co 2 roky:-) Výsledkem ještě nějakých námětů:
↑ jarrro:
prošla jsem studijní plány škol (co dle mé představy mají být v sekci "Ostatních VŠ") - většinou nemají žádné členění na matematické obory, ale jen "Matematika pro ekonomy", "Matematika pro bakaláře", "Matematika I, II nebo A, B", "Kvantitativní metody". Tedy členění na předměty má opět smysl u "VŠ s odborným matematickým zaměřením".
Principiálně pro "matematické VŠ" by šlo uvažovat o využití sekce DIM pro všechny (nejen pro VŠB) - záleží, co pan Petr Kovář a ze vzorových přesunout "Lineární algebru" + někde sebrat "Analýzu" a "Statistiku, pravděpodobnost". Další členění už se více uplatní v Zajímavých.
Máš osobně Ty, nebo i někdo další z matematicky-fyzikálně zdatných autorit, že vám toto podrobnější členění nebo samostatné "VŠ odborně-matematická sekce" chyběoa nebo že stávající uspořádání je pro vás nepohodlné?
↑ Lukee:
většina matematik u odborně nematematických škol končí v bakalářském studiu. Magisterské matematiky takových škol by šlo přiřadit i k "Vyšší matematice".
--------------------------------------------------------------------
Ještě ke zdůvodnění členění - obory s nematematickým zaměřením mají své profesní sekce (Fyziku, kde se může realizovat většina techniků, Chemii, AiP), ekonomickou sekci jsme nezaložili, protože až na Ondřeje není altruistických ekonomů. Profesní matematici však zde nemají nic.
Mimo návrh na členění VŠ bych navrhovala uvažovat sekci "Matematika pro praxi" a "Metodiky výuky + materiály".
Nechcete třeba anketu v tématu? Děkuji, zdravím.
Offline
ja som myslel tak, že napr. problémy s limitami alebo s diferenciálnymi rovnicami by sa riešili v analytickej časti, problémy napr. s reláciami v algebraickej časti, s grafmi v diskrétnej časti a podobne čiže nie podľa predmetov, ale podľa disciplín
ja osobne by som skôr ako úroveň vyzdvihol tému otázky, lebo niekedy aj zdanlivo napr. bakalársky problém môže znemožniť riešiť problém doktorandský alebo na "nematematickej" VŠ môže byť lepšie vysvetlené niečo čo sa na matematickej zdá prirodzené, ale ide to "mimo" (nerozumejú tomu) väčšiny študentov
Offline
↑ jarrro:
děkuji. To ovšem také může naznačovat revoluční přeměnu od stávající podpory studia v různých úrovních škol (s vynucením samostatné snahy, seřazením materiálů dle škol) k debatě jen nad přitažlivými tématy dle kritéria:
Jarrro napsal(a):
vyzdvihol tému otázky
No nakonec, proč ne. Obvykle míváš jasný a rozumný názor, tak bych souhlasila uvažovat i v tomto směru. Ale revoluční by to bylo :-)
Offline
tak to je pravda, ale nejaký popis, že napr. ide o limity, dif. rovnice a tak by pod tými fórami mohol byť.
aj keď proti užívateľom čo sa sem dostanú z googla a hodia otázku do prvého fóra či dokonca témy, na ktoré natrafia bez rozmýšľania asi žiadne delenie nebude fungovať. takže to je z tohto hĺadiska podĺa mňa jedno
Offline
Zdravím a děkuji za náměty,
doplním některé postřehy a náměty - zkoušela jsem poklikat zde, tam, tady, tu a přečíst aktuální debatu a dopady rozdělení. Nefunguje adresa na Německé fórum (nemáte někdo?) a velké nadnárodní "komunity" jsem vynechala.
Výhody rozdělení sekcí dle disciplin:
- je to uspořádané, přehledné a působí profesionálně,
- je podpořeno hlavním webem a dá se odkazovat i odtud (jinak - jak obtížné je mít portál pro fórum?)
- pro autora dotazu - správné zařazení značí předpoklad, že má alespoň počáteční orientaci v materiálech apod.
- pokud vidím online "specialistu sekce" (kolega Zdeněk = Fyzika), vím, že do sekce se ani nemusím dívat - úspora času a aktivit.
Nevýhody:
- rozdělení vyžaduje práci váženého Administrátora - strašně moc práce :-(,
- klikání po rozdělených sekcích je zdlouhavé,
- u odpovídajících se podporuje a rozvijí se jednostrannost v zaměření na discipliny, ztrácí se přehled v řešených tématech.
- u autorů dotazů může být nedostatečná orientace pro správné zařazení - nevloží vůbec nebo chybně (práce pro Moderátory), nebo již řešené téma nejdou,
- téma může být správně vloženo dle discipliny, ovšem problém v tématu je jiného rázu (viz LA pro IT = "řešení kvadratické rovnice").
V každém případě, pokud budeme uvažovat o disciplinárním dělení, měli bychom využit stávající sekce "Vzorových úloh" - žádný vývoj se neočekává (máme MatWiki) a místo na plácku zabírají.
Postřeh - rozdělení Zajímavých na sekce již dává vstupní návod na řešení a omezuje originalitu :-)
Rozdělení VŠ podle obtížnosti (matematické profesionality) VŠ - ještě mne napadlo nedělit sekci VŠ podle škol (dobrá - připouštím, že existuje student PEF ZCU, který studuje z knihy), ale na:
(1) "Matematika - Vysoka škola pro začátečníky"
(2) "Matematika - opravdu Vysoká škola"
(1) by mohla být:
- s titulkem nebo s popisem v úvodním tématu ohledně pochopení pro "nečekal jsem, že máme matematiku", "Matematice jsem se vždy vyhýbal a teď to potřebuji na zkoušku", "Vůbec nevím jak na to", "Nemám materiály, učitel nic nevysvětlí" atd.
- s podrobnějším úvodním tématem pro zahájení samostatné práce (podrobnější využití online nástrojů s konkrétními vzory, lepší výběr odkazů),
- ubude dotazů "Opravdu toto berete na VŠ?",
- odpovídající má větší prostor pro rozhodování, zda se mu chce věnovat svůj čas,
- snad i ze strany odpovídajících bude větší korektnost vůči sobě navzájem.
(2) - snad jasné :-)
:-) A zcela ojedinělý přístup "Každému uživateli - vlastní sekci" (viz kolega stuart clark).
------------------------------------------
OT: vyklikáno - 3. odstavec o chybách (no jo omluva :-)
Offline
↑ jarrro:
"fňukající smajlik s kapesníkem" - a já jsem to považovala za nejlepší nápad, protože nikdo jiný tak nemá :-)
--------------------------------------
Alespoň doplním (to mi vypadlo) - u východních kolegů, když (roz)dělili dle disciplin, tak se obtížně domlouvali, co kam patří a dle kterého klíče dělit (zda podle obvyklých matematických předmětů na VŠ (např. technických škol) nebo opravdu dle disciplin a jak podrobně).
Ono vůbec - dělit nebo nedělit?
OT: něco tematického od Tychi, kolegové již mají Blagoevgrad (ke stažení v angličtině) a mějte se :-)
Offline
↑ jarrro:
:-) že kolega stuart clark si vyhradil sekci (analýza-neanalýza) - no tak trochu vtip.
Na druhou stranu - pokud se objevil nápad, že se někdo bude cíleně o určitou sekci starat, tak dosud nám to nezakázali a podpořili (přímo s předmětem tématu to ovšem nesouvisí, tedy ukončím debatu o vtipech).
Offline
Ještě jsem se dívala na možnost rozdělení sekce VŠ - co tak?:
a) stávající sekce VŠ bude zachována tak, jak je,
b) k tomu založit novou sekci "VŠ speciál", do které se bude posouvat:
* témata vyšší obtížnosti, od autora rozpracována, ale bez odpovědí po určenou dobu nebo na oznámení autora tématu, že chce posunout - například
* rozpracována, ale stávájícím kolektivem nedořešené, přičemž zájem o dořešení by byl ale sily/čas nejsou (nahrazovalo by to zvýraznění tématu, u kterého chceme, aby se do něho ještě podívalo),
c) přidat samostatnou sekci "Matematika pro praxi" a "Metodiky výuky + materiály" (jednu společnou?).
Děkuji za náměty.
---------------------
:-)
Offline
Zdravím,
není to nic aktuálního, jen bych obnovila debatu nad vyčleněním do samostatné sekce "Matematiky pro praxi". Takové úlohy se občas objevuji různě, od ZŠ do Zajímavých. Důsledkem je, že v ZŠ kolegu pokáráme, že se pokouší řešit domácí úkol, do Zajímavých zas část z nás vstupuje pouze za účelem výchovy.
V úvodním tématu sekce mohou být kontakty (fórum-profily) kolegů, kdo má zájem takové problémy řešit i za případnou odměnu (také mimo fórum).
-----------------------------
Rozdělení sekce VŠ zůstává otevřené, zatím jen připomenu pro zájemce o řešení složitějších problémů tlačítko "Nevyřešená témata" (dle sekci) dole na fóru.
Pravda nevím, zda by větší efekt neměla organizace soutěže "Miss Mat. fórum", nebo na populární nejpůvabnější blondýnku začíná dotahovat slečna z lokality BBB :-)
Offline
Zdravím,
nezkusíme se podívat na samostatnou sekci "Matematika (nebo Výpočty? věda - to je si moc vznešené) pro praxi?" ↑ obnovím debatu:. Teď to máme tam a tam (a jinde). Není to nic aktuálního. Děkuji za náměty.
Offline
není to nic aktuálního, jen bych obnovila debatu nad vyčleněním do samostatné sekce "Matematiky pro praxi". Takové úlohy se občas objevuji různě, od ZŠ do Zajímavých.
A objevují se natolik často, aby si to zasloužilo samostatnou kategorii? Nestačí to nechat tam, kde to je, případně použít sekci ostatní?
Ještě jsem se dívala na možnost rozdělení sekce VŠ - co tak?:
a) stávající sekce VŠ bude zachována tak, jak je,
b) k tomu založit novou sekci "VŠ speciál", do které se bude posouvat:
Já jsem v podstatě pořád pro dělení Bc. mateamtika vs Mgr./Doktorská matematika. Ač je mi jasné, že se ve třetím ročníku na MatFyzu nebo kde učí jiná matematika než v prváku na historii (pokud se tam nějaká učí), tak je to dělení především jasné těm, kteří budou dotaz pokládat. Názvy jako „VŠ speciál” mají dle mého jednu velkou nevýhodu — málo kdo si bude o svém dotazu myslet, že je dostatečně speciální na to, aby ho vložil do sekce VŠ speciál.
Offline
Ahoj vespolek.
Já osobně neshledávám za potřebné sekci VŠ dělit. Ale pokud by k tomu mělo dojít, dělení na "začátečnické dotazy" a "pokročilé dotazy",
jak již se o tom zde jednalo, by mohlo být vhodné.
Dělení podle stupně studia na Bc. , Mgr. atd. ale není totéž - v některém vyšším ročníku Bc. na MFF se může vyskytnout i problém velmi
náročný, zatímco v prvním ročníku na Mgr. , kde se student teprve seznamuje se základy nějaké pro něho nové (byť "vyšší") teorie,
může jít o problémy "začátečnické".
Offline
↑ Rumburak: Já s tou nedokonalostí počítám a píši o ní ve svém příspěvku. Je to daň za jednoduchost pojmenování. A i tak to ten uživatel může vložit do Bc. sekce, když cítí, že je to jednodušší problém.
Otázka tak zní, jak bys ty kategorie přesně pojmenoval, aby z nich bylo jasné, na koho jsou mířeny?
Offline
Viděl bych to na sekci pro lidi, kterým se matematika do VŠ připletla náhodou (nějaký ten integrálek, limita...) a na ty, co studují matematiku. Těm bych vydělil novou sekci "Opravdová matematika" (pracovní název).
Ještě bych možná zlikvidoval sekci zajímavých a udělal Bakymu, Anonymistikovi, vankovi a spol. sekci rekreační matematika, pak matematiku v praxi (úlohy ze života, ne ze školy), které se tu čas od času objeví a sjednocené zajímavé.
EDIT: nečetl jsem celou diskuzi nad, tak něco už nastínili kolegové přede mnou
Offline
↑ Hanis:
ano, takové rozdělení VŠ (na "nutné zlo" a "opravdový zájem, budoucí profesní apod." - snad) bych si také představila (viz ↑ příspěvek 11:). Ale také nevím, jak přesně se to má pojmenovat.
Do sekcí Zajímavých bych asi nezasahovala, pokud nedojdou s návrhem kolegové, co do sekcí píší.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro praxi - není toho moc, ale u těchto témat dost často je problém (oboustranný) s formulaci jak problému, tak návrhu. Tak aby se autor tématu nebal napsat text nepříliš odborně. Na druhou stranu, ne každý autor má zájem prozrazovat celý nápad atd. Zatím se mi zdálo zařazování (od autorů) do některé sekce "školní" dost nepřehledné. Navíc ještě to je možné uvažovat:
V úvodním tématu sekce mohou být kontakty (fórum-profily) kolegů, kdo má zájem takové problémy řešit i za případnou odměnu.
Děkuji, zdravím.
Offline